Sommerferie Italien 2013 - del 2 - Venedig

4 ugers ferie i fantastisk skønt vej fra den 1. Juni til 29. juni 2013

Søndag 9. juni:

Turen fra Gardasøen til Lido'en øst for Venedig gik fint, selv om der var lidt kødannelser ved Venedig. Ved ankomsten til Camping Scarpiland fik vi selv muligheden for at vælge hvor vi ville ligge. Vi valgte at placere os i skoven ned mod stranden, da man ikke her lå i rad og rækker.

Indkørslen til Camping Scarpiland

Vores udmærkede parcel mellem skyggegivende træer

Camping Scarpiland er en lidt større plads med underholdning m.m., men heldigvis ikke en af de største ved Treporti. De sanitære forhold var pæne og rene, men i en af bygningerne var de slidte og gamle. Pladsen har sin egen badestrand med adgang direkte via en sti til stranden. Stranden er ret bred her og består af sand. Som sædvane kan der lejes liggestole m.m.. Her i starten af juni var der god plads på stranden.

Stranden er ikke overfyldt i juni måned

Efter vi havde sat vognen og solsejlet op og fået os noget at spise sad vi og nød det, men pludseligt så det ud som om der kom tåge ind fra havet. Det viste sig at det var sandstorm fra stranden og der lagde sig et lag sandstøv på bil og vogn. Vinden kunne vi slet ikke mærke mellem træerne, men sandet fik vi altså glæde af. Lidt efter begyndte det at regne og noget af støvet blev derved skyllet af. Kort tid efter klarede det igen helt op og vi kunne sondere området.

Uden for pladsen var der flere restauranter, barer og butikker med dagligvarer, frugt, grønt, brød m.m. Vi besluttede os for at købe 3-dagesbilletter for bus, båd og vandbus (Vaporetto) i Venedig den næste dag. Disse kunne købes i pladsens reception.

Mandag 10. juni:

Vi tog nogenlunde tidligt af sted og gik de ca. 800 meter op til busstoppestedet på Via Fausta, hvor fra vi tog bussen til færgekajen Punta Sabbioni. Her går færgen ind til Venedig og turen er meget smuk. Man passerer byggeriet af den store barriere som skal redde Venedig for fremtidige oversvømmelser.

Projektet hedder Project Moses

Højvandsportene er designet til at klare en havvandsstigning på 60 cm. Under normal højvandstand vil de blive rejst til en vinkel på 45 grader, men i tilfælde af ekstremvandstande, kan de rejses, så de står lodret. I sådanne tilfælde, vil de kunne klare en vandstand i Adriaterhavet på to meter over dagligt vande.

Vi lægger Punta Sabbioni bag os

Efterhånden dukker de kendte tårne og bygninger i Venedig op i horisonten og man fornemmer straks at det er et samfund der er afhængig af vandet. Der futter færger, lastepramme, politibåde, ambulancebåde og taxi-både m.m. rundt i hele området.

Færgen lægger til ved San Marco Pieta - lidt øst for Markuspladsen. Allerede når man stiger i land fornemmer man hvor mange turister som besøger den dejlige unikke by.

Vi har læst at mange af de store oplevelser ligger væk fra de turistede områder og vil derfor også bevæge os rundt i beboelseskvartererne i byen.

Venedig er opdelt i 6 kvarterer, kaldet sestieri (sjettedele): San Marco, Dorsoduro, San Polo, Santa Croce, Cannaregio og Castello.

Det vrimler med gondoler alle steder og de er skam online J

Man overraskes over antallet af gondoler - trods prisen. En typisk tur i gondol starter ved 80 euro for ca. 40 minutter. Om aftenen stiger prisen til 100 euro.

Sukkenes Bro skal man jo se

De dekorative venetianske masker kan købes mange steder

Venetiansk maske

Markuspladsen er et mylder med turister

Det flotte Doge-palads. (Palazzo Ducale)

Markuskirken er smukt dekoreret ude og inde

De smukke mosaiklofter i kirken

Pompt og pragt i Markuskirken

Stiftmosaiklofterne er et fantastisk skue

Efter Markuspladsen fandt vi ud af at vi ikke ville følge hovedstrømmer af turister ned mod Rialto-broen, men hellere gå af de mindre gader rundt i Venedig. Enkelte gange endte vi i nogle blindgyder uden bro over kanalerne. Faktisk er det ikke kanaler, da Venedig består af 118 øer med vand imellem.

I de fredelige små kanaler er der meget mere italiensk charme og stemning

SmartPhonen skal tjekkes i pauserne

Gondolerne er overdådigt dekoreret

Guld og kvaste

Den meget trafikerede Grande Canal de Venezia - set fra Rialtobroen

Små håndværkerbåde findes der overalt i de mindre sidekanaler

Den berømte Rialtobro fra 1591

Veneziansk afslapning

Det ligner kaos på Grande Canale, men der sker ikke mange uheld

Venedig har også plads til moderne kunst

Vi siger tak for i dag og tager færgen tilbage til Punta Sabbioni.

Tirsdag 11. juni:

Igen en tur ind til Venedig. Vi vil besøge Murano, spise middag i byen og så opleve Venedig i skumringen.

Det er et fantastisk syn at se Venedig dukke op i horisonten når man sejler fra Punta Sabbioni.

Doge-paladset - set fra færgen

Gondoler på rad og række

En Venedig-taxi

Vi brugte Vaporettoen (vandbusserne) ganske meget, da man hurtigt kommer fra sted til sted.

Vaporetto'en lægger til ved stoppestedet Rialto

Man ser Venedig fra nogle helt andre vinkler fra Vaporetto'en

En tur ned af de blinde gader mod Grande Canale giver nogle gode perspektiver

Flere af paladserne er rigt dekoreret  og det ses tydeligt at de rige har skullet overgå hinanden

Venedig har problemer med at at tårnene synker i de dårlige fundamenter og derfor står de fleste tårne ikke lodret

De små afsides kanaler giver en anderledes oplevelse af Venedig

Når man bevæger sig væk fra alfarvej opleves de steder hvor venezianerne bor

Her til venstre er et af byens hospitaler med de gule ambulancebåde længere nede

Afslapning før vi tager færgen til Murano. Øen Isola di San Michele ses til højre og er en stor kirkegård

En af de mange kanaler på Murano

Murano er berømt i hele verden for sit glas og der findes da også stadig enkelte butikker med godt design

Dog er meget Muranoglas i dag nogle, ofte afskyelige, massefremstillede turistprodukter, som falbydes overalt i Venedig

En kæmpeglasskulptur viser at Murano er/var områdets center for glas

Hyggeligt og fredeligt er der på Murano - set i forhold til Venedig

Tilbage i Venedig stod solen efterhånden lavt over Grande Canale

At se det lave sollys belyse de smalle kanaler er en flot oplevelse

Efter en god middag, på en lidt fisefornem restaurant, var det skønt at se byen i skumringen og når lysene blev tændt

Ud på aftenen er der stadig mange folk i byen

Lido di Venezia - set fra færgen på vej hjem til campingpladsen

Onsdag 12. juni:

Igen en tur med færgen til Venedig med besøg i den jødiske ghetto, de små sidekanaler og ture på Grande Canale. Se mere om Venedig på denne flotte side

Vi tager igen Vaporetto'en op af Grande Canale

Chiesa di San Giorgio Maggiore

Flotte udsmykninger på paladserne

Som sædvanlig en masse aktivitet på Grande Canale

Rialtobroen er den store turistmagnet

Igen er vi i de små "baggader" hvor livet leves væk fra turistvrimlen

På vej ind i den jødiske ghetto

Lidt om den jødiske ghetto:

Da jøderne udvises fra Spanien, efter at maurerne er blevet slået tilbage i 1492, bosætter mange af dem sig i Venedig, hvor der opstår en stor jøde-ghetto.

I 1516 besluttede styret i Venedig at alle jøder i Venedig skulle være indespærret i en lille del af Cannaregio. Kvarteret blev afbrudt af brede kanaler og de to porte blev bemandet af kristne vagter. Ghetto'en blev opkaldt efter et kanonstøberi, Geto (som betyder støbning på venetiansk), som lå på stedet før det flyttede til Arsenal.

Navnet ghetto, blev efterfølgende givet til jødiske enklaver over hele verden. Om dagen havde jøderne lov til at gå ud af ghettoen, men i visse perioder af byens historie blev de beordret til at bære  badges og kasketter for at man tydeligt kunne se at de var jøder. Deres beskæftigelse var hovedsaligt tekstilarbejde, pengeudlån, og medicin.

I 1797 fik Napoleon revet portene ned, men under østrigerne jøderne blev igen tvunget til indespærring. Det var ikke før i 1866 at de fik deres frihed.

I området ligger der stadig kosher-restauranter, synagoger og et jødiske museum, men det ses ikke længere så tydeligt at det er en jødisk ghetto.

Mindesmærke for jødeforfølgelsen

De flotte kanaler i området nær ghettoen

Her er også et hektisk liv, men ikke mange turister

Man ser stadig at ghettoen har en rolle i byen

Ja, lastbiler kan jo ikke bruges, så i stedet er der masser af sådanne både med kran

Rundt hvert eneste hjørne venter en ny smuk oplevelse

Vi siger farvel til Venedig for denne gang, men vi vender tilbage

En sidste tur på stranden onsdag aften før vi kører videre til Alba torsdag

Til forside

Følg med i næste del af vores ferie i 2013, som er ved Alba i Piemonte.