Sommerferie 2007

Danmark, Tyskland, Tjekkiet, Østrig og Frankrig.

Ferieruten

Vi startede hjemmefra søndag den 22. juli og tog turen over Fyn til Skamling Camping ved Kolding.

Denne lille plads er meget enkel og badeforholdene også meget enkle, men pladsen ligger i en gammel botanisk have med mange forskellige træer og buske. Der er også flere udsigtspunkter på pladsen. Værtsparret er meget venlige og hyggelige og man føler sig virkelig velkommen på pladsen. Hvis man er til fred, ro, natur og enkle forhold og priser, kan vi virkelig anbefale pladsen.

Skamling Camping

I Kolding skulle vi mødes med min kones søster og svoger som kom med færge fra Norge og til Hanstholm. De har netop sidste år købt en helt ny TEC FreeTec autocamper og i denne ferie skulle det så være langfart. En dejlig camper.

Mandag var vi inde i Kolding by og drysse lidt rundt og senere mødtes vi med nordmændene og de fulgte med ud til campingpladsen.

Tirsdag morgen kørte vi videre og vi var blevet enige om at vi ville tage til Berlin. Køreturen gik glat og vi kom ikke ud for nogen køer.

Vi valgte at tage ind på Hotel & City-camping Berlin som vi tidligere har været på. Pladsen ligger ved Teltow kanalen i Kleinmachnow i det sydlige Berlin. Vi var der sidste gang i 1999 og der er ikke sket det helt store på pladsen, bortset fra at de i år har opført helt nye og flotte toiletbygninger. Ikke så langt fra pladsen er der busforbindelse til bl.a. S-bahn-station Wannsee, hvorfra der er forbindelse til centrum.

Onsdag tog vi bussen til S-bahn og købte et CityTourCard gældende i to døgn. Dette er en billig måde at komme rundt i Berlin-området, da al transport så er gratis og der er rabatter til indgange til museer og til kanalrundfart m.m. Se mere på Berlin Baners side

Vi startede vores tur ved Brandenburger Tor og Reichstagsgebäude. Der var som sædvanligt lang kø for at komme ind og se Rigsdagen, så det sprang vi over. Derefter dryssede vi lidt op ad Unter den Linden, hvor vi senere hoppede på linie 100 bussen som kører i centrum hele tiden.

Vi sluttede på Alexander-Platz, men i forhold til 1999 var der slet ikke noget liv her mere og pladsen virkede meget kedelig.Vi gik derefter ind mod Brandenburger Tor og undervejs fandt vi ud af at vi skulle have noget mad. Vi gik ind på en fin restaurant, Opern Palais og fik der den ringeste wienerschnitzel vi nogensinde har fået. Så hold Jer langt derfra.

Efter denne madfiasko tog vi på en kanalrundfart  på Spree. Det er en stor oplevelse og man får set alle nye som gamle bygninger fra en helt anden vinkel. Derefter vendte vi hjem til campingpladsen igen og hvilede vores ben.

Torsdag tog vi igen ind til city og valgte at tage til Potsdammer Platz. I 1999 var dette en stor byggeplads og det var nu spændene at se alle de nye bygninger der er opført. Arkitekturen er her i højsædet og det er en fornøjelse at se disse flotte monumentale bygninger og det utrolige liv der er der.

Potsdammer Platz

Vi tog senere til Kurfürstendamm og Gedächtniskirchen.

Fredag valgte vi at bryde op og køre til Karlovy Vary (Karlsbad) i Tjekkiet. På navigatoren udvalgte vi en campingplads i nærheden af byen, men den viste sig desværre at være lukket. På en tankstation fandt min svigerinde en brochure på et hotel i nærheden, som også havde campingplads. Den hedder Stary Mlyn - Den gamle mølle.

Da vi så skulle tjekke ind der fik vi at vide at de knapt nok havde åbnet pladsen endnu, men at vi da gerne måtte ligge der. Der var kun to andre vogne der i forvejen. Der var måske kun plads til maks. 10 vogne, men der var hyggeligt, fredeligt og den lille toiletbygning ret ny.

Da vi havde stillet camper og campingvogn op og fundet grillen frem trak det op til et kraftigt tordenvejr og det blæste kraftigt op. Min svoger måtte pakke sin markise sammen og maden måtte laves i ovnen i stedet.

Næste dag var det klaret op og vi kunne tage ind til Karlovy Vary.

Karlovy Vary

Kurbyen, der ligger langs en flod, består af flotte gamle bygninger og der er rent og pænt. Det er afslappende at gå rundt i byens gader og så droppe ind på en af de mange fortovscafeer. Der findes også pavilloner hvor der spilles live-musik.

Byen er hjemsted for den dejlige Tjekkiske specialitet Becherovka , det Tjekkiske svar på Gammel Dansk. Bitteren er tilsat over 100 forskellige ingredienser der selvfølgelig bevares hemmelige for udenforstående.

Efter en hel dag i byen tog vi igen tilbage til campingpladsen. Vi tog bussen og den kostede ca. kr. 2,50

Om aftenen gik over på en nærliggende restaurant og fik os noget meget lækkert mad til billig penge.

Vi var alle fire enige om at vi ville besøge Tjekkiet igen. Måske holder vi en hel sommerferie der.

Dagen efter kørte vi igen i retning af Tyskland. Vi ville besøge byen Bamberg.

Efter en dejlig tur ud af Tjekkiet og ind i Tyskland ankom vi til Camping Insel der ligger lige ned til en flod. Der er flotte sanitære forhold med en helt ny toiletbygning. Pladsen ligger i et grønt område. Der er en del tyske fastliggere.

Efter noget lækkert grillmad gik vi til ro.

Næste dag tog vi bussen, som går lige uden for campingpladsen, ind til Bamberg.

Bamberg er en meget smuk by. Det enestående bybillede er opstået igennem mere end 1000 år. Det er Europas største sammenhængende gamle bydel, der har overlevet adskillige krige og andre katastrofer. Omkring 2400 fredede huse. Kirker fra middelalderen ligger side om side med barokke borgerhuse og monumentale bygningsværker.

Bamberg - Klein Venedig

Bamberg - det gamle rådhus

Vi besøgte først den østlige del af byen, som består af flere gågader med gode handlemuligheder. Vi gik senere ned mod floden og vi opdagede at det var her og på den vestlige side af floden de flotteste bygninger var. Midt i floden ligger det gamle smukke rådhus fra 1300 tallet. Domkirken, som stod færdig i år 1237, er også et besøg værd.

Der er masser af dejlige restauranter. øl- og vinstuer i byen. Byen er også kendt for sine 9 bryggerier. Vi fandt nær rådhuset et godt sted at spise. Efter en dejlig dag i Bamberg tog vi igen bussen hjem til pladsen.

Næste dag pakkede vi sammen og kørte til Salzburg, som vi tidligere har besøgt. Vi valgte at lægge os på Camping Nord Sam som ligger i den nordlige del af byen. Vi var for mange år siden på pladsen og havde der haft gode erfaringer med den. Nu synes vi at den er for tilgroet af træer og buske og de sanitære anlæg er utilstrækkelige når der er mange på pladsen og de mangler lidt vedligeholdelse. Pladsen kan dog anbefales da den ligger utroligt godt for besøg i det dejlige Salzburg. Vi er medlem af campingforeningen Back To Nature og dette medlemskab udløste rabat.

Dagen efter kørte vi ind til byen i bilen. Nordmændene valgte at cykle ind. Vi kørte ind guidet af vores Navigator og valgte en P-plads nær centrum. Den er kæmpestor og ligger inden i klippen under borgen.

Salzburg

Vi mødtes med vores norske familie på en af de store pladser. Godt mobiltelefonen er opfundet ellers er det ikke let at mødes i så stor en by.

Igen traskede vi rundt i byen og så på flotte kirker, bygninger, kirkegårde og meget andet. Der er også mange dygtige musikere der spiller i gader og på torve. Vi brugte det meste af en dag derinde og tog så hjem på pladsen igen.

Næste dag mente vi at vi havde fået nok af store byer og svigerinden og svogeren havde lyst at campere i Alperne. De havde for flere år siden været på bustur til Seefeld nordøst for Innsbruck og havde lyst til at se det område igen. Den var vi med på og vi fik hurtigt pakket.

Vi fik en dejlig køretur i smukt vejr og udsigten fra motorvejen mod Innsbruck er jo utrolig smuk. På vej op mod Seefeld mente jeg at jeg havde set et skilt med "anhænger forbudt", men vi forsatte og kortet fortalte at der var en stigning på mellem 16 og 21 %. Vi måtte godt nok ned i de lave gear, men Touranen og autocamperen klarede det uden problemer.

Frokost undervejs

Alpin Camping Seefeld er en 5 stjerners campingplads som ligger lige i udkanten af byen. Pladsen er noget af det flotteste vi nogensinde har set. Alt er tip-top. De sanitære anlæg er et finere hotel værdigt og arealet er grønt, flot og velholdt. Udsigten fra solsejlet er utrolig storslået.

Udsigt fra solsejlet

Typisk hotel i Seefeld

Campingpladsen - billede fra campingpladsens hjemmeside

Vi fik hurtigt installeret os og kunne sidde og slappe af med et par kolde øl. Ud på aftenen gik vi ned i Seefeld og nød livet der. Senere fandt vi  en god restaurant og fik noget at spise. Inde bag i restauranten var der senere på aftenen musik, sang og dans. Det var meget hyggeligt og det blev senere noget vi opsøgte hver aftenen. Vi kaldte det vores "stamværtshus".

Næste dag tog vi en bus lige uden for pladsen (den kører gratis rundt i byen hele dagen) og tog hen til en tandhjulsbane, som vi tog op til bjergstation hvorfra der gik en svævebane op til ca. 2200 meters højde. Vejret var flot og det var en oplevelse at stå der på toppen og indånde den friske bjergluft. Vi gik da også et stykke længere op, men havde ikke det rigtige fodtøj på og luften er jo tynd

Alpinbakke i grønt

Storslået udsigt

På vejen hjem gik vi gennem byen og vi måtte da ind og drikke lidt vin og øl for at kunne klare turen ud til pladsen

Siden gik vi igen ned og spiste i byen. Senere blev det til et visit på vores "stamværtshus" med lidt dans og hygge.

Dagen efter kørte vi til Garmisch-Partenkirschen, som ligger ca. 35 km. mod nord. Turen derud er utrolig flot og der er nogle fantastiske udsigter undervejs. I byen er der også rigtig alpestemning og flotte views mod alperne. Vi ville også besøge den berømte skihop-bakke, men da vi kom derud måtte vi konstatere at den var revet ned. De var nu i gang med at bygge en ny. Efter at have handlet lidt ind vendte vi hjem til campingpladsen igen.

Vi fik lidt mad under solsejlet og senere måtte vi igen på ekspedition ned til vores "stamværtshus", hvor vi nu kendte musiker, tjener og flere af gæsterne.

Efter en god nats søvn pakkede vi sammen og kørte mod Bodensee, hvor vi tog en enkelt overnatning på Camping Schloss-Kirchberg som ligger ved Immenstaad helt ned til Bodensee. Pladsen er ganske veludstyret og har nogle nyere flotte sanitære anlæg.

Næste dag kørte vi over Schwarzwald til Alsace. Turen gennem Schwarzwald var fantastisk flot og specielt nedstigningen til Freiburg var flot.

Vi valgte i Alsace at lægge os på Camping Les Trois Châteaux i udkanten af den dejlige idylliske vinby Eguisheim . Vi besøgte pladsen for nogle år siden (se Sommerferie 2000) og synes den er et godt udgangspunkt for at udforske Alsace. Pladsen er en kommunal plads (Municipal) og er OK udstyret, men uden luksus. Fra pladsen er der udsigt op mod 3 ruiner af nogle gamle borge oppe på bjerget - deraf navnet. Der er mange storke i området og ofte kan de ses gå rundt på campingpladsen. Fra campingpladsen er der 5-10 min. gang ned til byen.

Udsigt fra solsejlet mod des Trois Châteaux

Eguisheim

Dagen efter skulle vi ned og kigge i Eguisheim. Byen er berømt for sine gader der er lagt i cirkler og så er der utroligt mange idylliske stræder med flotte gamle huse. Endvidere er der mange vinbønder så man kan smage vin for hver 100 meter man går.

Billede fra Eguisheim bys hjemmeside.

Kønne stræder

Den rene idyl

Næste dag kørte vi op og så ruinerne af de tre borge og nød udsigten ud over Rhin-dalen. Vores norske svigerfamilie trak med cyklen derop - det stiger ganske meget. Vi kørte videre op langs højderyggen og videre til Colmar

Colmar er en noget større by, men den har samme charme som mange af de små hyggelige byer i Alsace har. Vi brugte resten af dagen på at spadsere rundt og kigge på de flotte huse og torve.

Colmar

Den efterfølgende dag brugte vi til at slappe af og senere til at få smagt og købt noget god vin fra området. Om aftenen var vi på en stor vinsmagning på byens torv, hvor vi smagte 8-10 liflige vine og der blev ikke sparet på vinen. Desværre foregik præsentationen på fransk, så vi forstod ikke så meget. Men vi forstod at vinen smagte godt.

Torsdag den 2. august kørte vi mod Danmark igen. Vi kørte i retning over mod A7 og videre over Kassel-bakkerne, hvor regnen væltede ned så man måtte tænde tågebaglygterne og slå farten kraftigt ned.

Vi havde en enkelt overnatning ved Soltau. før vi nåede hjem.

Alt i alt har vi haft en pragtfuld ferie med mange oplevelser og ikke mindst - dejligt vejr. Turen blev på ca. 3600 km. og alt gået godt.