Sommerferie 2001

i Frankrig og Tyskland.

Lørdag d. 14/7-2001:

Vi startede hjemmefra kl. ca. 05.30 og kl. ca. 8.00 var ved butikken Fleggård syd for grænsen. Her fik vi købt lidt forskelligt, blandt andet gas - som jo her sælges til halv pris.

Her efter gik det sydover igen. Vi var heldige - der var ikke en eneste "stau" i sydlig retning - heller ikke ved Elb-tunnelen i Hamburg, men de stakler som bevægede sig i nordlig retning var udsat for flere lange køer.

Vi besluttede os for at tage den med ro og ville så finde en passende campingplads tidligt på eftermiddagen. Vi valgte Campingplatz Münster - syd for Osnabruck.

Da vi kun skulle være der en enkelt nat kunne vi ikke komme ind på selve pladsen, men fik anvist en plads på en autocamperplads lige uden for. Denne var som sagt beregnet til enkelte overnatninger, men der holdt så mange parkerede biler så det kun med møje og besvær lykkedes os at få campingvognen placeret. Vi havde kørt ca. 700 km. den dag.

Søndag d. 15/7-2001:

Efter en dejlig lang nats søvn stod vi op kl. ca. 8.00 og efter morgentoilette og morgenmad kørte vi videre sydover af A1 og senere A61 til Mosel - igen uden kødannelser. Vi havde besluttet os for at besøge campingpladsen Mosel Islands i Treis - Karden, som er placeret på en dejlig grøn ø ude i Mosel og i gå-afstand til byen.

Sidst vi var på denne plads var i 1995 - 96 og siden er der virkeligt sket forbedringer. Arealet er udvidet med mange flere strømpladser og man har opført en dejlig ny toiletbygning. Alle faciliteterne i denne er placeret på 1. sal, så man undgår ødelæggelser når Mosel går over sine bredder om foråret.

Her så vi mange fastliggere som havde lavet en masse faste installationer, men en fastligger skilte sig ud fra mængden. Her var der anlagt en have med terrasse, guldfiskebassin, dyre træer m.m. så vi blev helt misundelige, for vi ville da gerne have sådan en forhave - foran vores hus derhjemme !

Vi forventer at bruge et par dage her.

Cochem ved Mosel

Fastliggere ved Mosel

Mandag d. 16/7-2001:

Vi startede med at køre en tur op af en vej, som går fra Treis- Karden og nordpå mod motorvejen der går nord om Mosel. Tommy ville se om vi kunne køre den vej når vi skal videre. Der er 15% stigning, så man skal helst have lidt ekstra motorkraft, hvis man skal have campingvognen med op der.

Bag efter kørte vi til Cochem, som jo altid er et besøg værd. Her gik vi lidt rundt i de hyggelige gågader og fik da også handlet lidt ind.

Vi kørte så tilbage til campingpladsen, hvor det ud på eftermiddagen begyndte at regne; men vi fik da grillet vores koteletter under solsejlet.

Tirsdag d. 17/7-2001:

Vi pakkede sammen og kørte fra pladsen ved ti - tiden. Vi køret ad den stejle vej fra Karden hvor der er de 15% stigning og nordpå mod motorvejen der går øst/vest lige nord for Mosel. Vi kørte i retning af Luxembourg. Motorvejen går her igennem et meget smukt landskab og det går op og ned af moderate bakker.

Lige før grænsen til Luxembourg opstod der et akut problem. Det højre hjul på campingvognen eksploderede pludseligt og selvfølgeligt på et sted med masser af trafik og et meget smalt nødspor. Vi havde heldigvis et reservehjul. Vi har nu kørt på camping i ca. 20 år og har altid haft et reservehjul med til campingvogn/CampLet, men har aldrig tidligere haft brug for det. Men det havde vi altså nu. Vi havde et større mas med at få hjulboltene løsnet, men takket være en krydsnøgle, som vi altid har med, lykkedes det. En tysk politipatrulje stoppede for at se om vi havde brug for hjælp, men de kørte hurtigt igen da de så at vi havde tjek på tingene. Efter ca. 1/2 time kunne vi køre videre.

Vi forsatte til Camping Municipal i Chagny lige syd for Beaune, som vi også besøgte sidste år. Vi syntes at vi ikke fik set nok sidste år, så denne gang vil vi blive et par dage og se lidt på omgivelserne.

Onsdag d. 18/7-2001:

Efter morgenmad kørte vi ind til Beaune, hvor vi parkerede bilen i centrum af byen. Vi gik rundt i de hyggelige gader og torve.

Vi besøgte også Hospice de Beaune, som er et hospital for fattige grundlagt i år 1443. Der er en stor samling af gobeliner, samt udstillinger der viser  dagligdagen på sådant et sted i hundrede af af år. Selve bygningerne er også meget smukke med deres kulørte tagsten. Vi gik langs bymuren tilbage til vores bil.

På vej tilbage til campingpladsen kørte vi ind til Chateau Pommard i byen af samme navn. Her var vi på en 11/2 times rundvisning i vinkældrene, hvor guiden fortalte om slottets produktion af nogle af Bourgognes fineste rødvine og om slottets mangeårige vinhistorie. Vi var heldige - der var kun os og et schweitzisk par, så guiden havde tid til at forklare tingene på både fransk og engelsk. Det var en stor oplevelse at se de store vinkældre med de tusindvis af dejlige flasker og de store egetræsfade. Rundvisningen afsluttedes med en vinsmagning og vi fik en smagsprøve af en Chateau Pommard fra 1989. Det var en himmelsk oplevelse og vi endte da også med at købe 3 flasker fra 1992 for ialt 540 FFR.

Hjemme på pladsen igen fik vi en bid brød før vi igen kørte en skøn tur i vindistriktet. Det gik op og ned af små veje der bugter sig gennem det smukke landskab.

Om aftenen ringede vi til Camping la Residence, men Zahia fortalte at alt var optaget. Det gør ikke så meget for vi kan nok finde en anden plads.

Beaune

Chateau Pommard

Torsdag d. 19/7-01:

Vi pakkede sammen og fik checket ud kl. ca. halv ti og turen sydover forbi Lyon gik perfekt uden en eneste kø. Vi kørte fra motorvejen ved afkørslen "Bollene" som kommer ca. 20 km. syd for afkørslen "Montelimar Sud". Vi kørte til en campingplads i den lille by Suze la Rousse, men her var alt optaget. Vi forsatte i retning mod Tullette og et par kilometer efter så vi et skilt som viste mod en campingplads ved byen Bouchet - Camping le Bois des Roches.

Vi valgte denne hyggelige plads, hvor der er store skyggegivende træer, som også giver godt læ mod Mistralen som desværre nu hærgede Rhone-dalen. Vi fik hurtigt solsejlet op og grillen tændt.

Fredag d. 20/7-01:

Dagen ville vi bruge til at besøge nogle af de steder som producerer den vin, som vi er begyndt at sælge i Danmark. ( Læs mere herom på www.dtvine.dk )

Først kørte vi til Caveau La Suzienne i byen Suze la Rousse. Det var meget interessant at besøge dette sted, da 6 - 7 af de vine vi sælger fra vores lille vinhandel, kommer herfra. Vi måtte selvfølgelig købe noget vin og nogle flotte vinglas med os. ( bare der nu ikke bliver overlæs på campingvognen ! )

Her efter kørte vi til byen Rasteau, hvor en af vores bedste vine bliver lavet. Vinen hedder Rasteau Tradition og er en Cotes du Rhone Villages. Her smagte vi på flere af deres dejlige vine og købte selvfølgelig også nogle vine med derfra.

Nu gik turen til Bollene, hvor vi handlede stort ind i det store L. LECLERC - supermarked. Her er der et kæmpe udvalg af næsten alt muligt, men vi skulle nu mest proviantere noget mad. Vi købte også en ny Michelin kortbog, da vores efterhånden var godt brugt og fra 1993. Kortbogen er et "must" for Frankrigsfarende, da kortene er meget detaljerede i målestok 1:200000. Dagrunn købte også en meget fin olivenolie: Huile D'Olive de Nyons, Appellation d'Oregine Contrólee. Tænk at man også klassificerer olivenolie lige som vin. En AOC olivenolie - hmmm ?

Vinkooperativet i Suze la Rousse

Vinbyen Rasteau

Lørdag d. 21/7-01:

Vi startede dagen med endnu et besøg på La Suzienne, hvor vi købte mere vin. Herefter kørte vi til Carpentras. Det er en meget smuk tur, hvor man hele tiden kan se Mont Ventoux, som vi kørte over sidste år. Carpentras viste sig at være en typisk idyllisk sydfransk by med gamle bygninger og mange hyggelige gågader med masser af butikker.

Vi kørte så videre til pavebyen Avignon, som vi også besøgte sidste år, men uden at kunne finde en parkeringsplads - så dengang opgav vi. Nu kørte vi ind til en P-plads, som er sprængt ind i klipperne under det berømte Pavepalads. Man drejer af ved et lyskryds, hvor et skilt viser ind mod parkeringen, og kører ind mod åbningen til "hulen". Lige ved indgangen var der placeret et stort skilt, hvor der stod "Complet" - alt optaget og det på et sted hvor det næsten er umuligt at vende bilen. Vi havde også en lang række biler efter os, så vi stoppede selvfølgelig, men en fransk bil bag os forsatte ind og vi besluttede os at følge trop. Der stod godt nok en lille tyk franskmand ved indgangen. Han hoppede, dansede og råbte mærkelige lyde efter os. Alle de andre biler bag os fulgte også med og det lykkedes vist alle at finde en parkeringsplads. Herefter gik vi 3-4 etager op og kom lige op på torvepladsen lige foran Pave-paladset. Vi måtte ind at se dette berømte bygningsværk, så vi stillede os i kø.

Den ældste del er påbegyndt i år 1334 og den nyeste del i år 1342. Det er en lang tur rundt i paladset, men det er de 56 FFR., det koster pr. person værd. Oppe fra murene, der omkranser paladset, er der en fantastisk panoramaudsigt til store dele af området og der ligger en flot have/park med legepladser for børnene og picnic-muligheder. På pladsen foran paladset er der et leben med gøglere, turister i store flokke og små boder.

På vejen hjem kørte vi igennem Orange, som vi endnu ikke rigtig har oplevet endnu. Der er, lige som i Nimes, en romersk arena og andre romerske bygninger - bl.a. en triumfbue.

Pavepaladset i Avignon

Søndag d. 22/7-01:

Vi kørte en tur via Bollene og Bourg St. Andeol op til St. Remeze, hvor vi var inde og hilse på Allan på campingpladsen La Residence. Vi spurgte om der var en plads til os på campingpladsen og heldigt for os, var der netop indløbet et afbud fra en franskmand der ellers havde bestilt plads og den plads kunne vi få.

Det skal understreges at vil man være sikker på en plads på La Residence, skal man bestille i god tid - specielt i perioden fra Skt. Hans og frem til midten af august. Allan fortalte at der uanmeldt dukker mange danskere op i højsæsonen og da pladsen er fyldt må han desværre sige nej. Det er han ked af at skulle, men som sagt - for din egen og for Allans skyld - bestil plads.

Vi skyndte os tilbage til Camping Le Bois des Roches og fik checket ud inden middag, pakkede vognen sammen og kørte direkte til La Residence. Her checkede vi ind kl. ca. halv tre og fik hurtigt installeret os. Hele operationen var en varm omgang da der var ca. 33-35 grader i skyggen. Om aftenen spiste vi nede hos Sahia, hvor vi fik et dejligt velsmagende måltid Cous-cous som Zahia og hendes mor havde lavet. Desserten var en dejlig chokoladekage som Zahia's og Allans datter, Andrea - havde lavet. Aftenen var varm og stjerneklar.

Vi kan varmt anbefale at prøve Zahia's dejlige mad, som er til yderst rimelige priser.

Mandag d. 23/7-01:

Kl. 10.00 var der informationsmøde for de nyankomne campister ved baren. I højsæsonen holdes disse informationsmøder, hvor Allan orienterer om praktiske ting på pladsen og i området generelt. Samtidigt informeres om de arrangementer som Zahia og Allan har i den kommende uge og her er der noget for en hver smag - f.eks.: Kanotur på Ardeche-floden, vandreture, vintur, "overlevelsestur" for børn og voksne, huleklatring m.m.

Kl. 16.00 var vi med på vinturen. Først gik vi ned til Allans vinmark, hvor La Residence-vinen vokser. Her fortalte Allan historien om vinmarken, hvorfor han har lejet den og hvordan planterne bliver passet. Der efter gik vi til vinbonden Claude Dumarcher som Allan samarbejder med. Her fortalte han om vinproduktionen og om de dejlige vine, som man selvfølgelig også fik lov til at smage. Vi forhandler også en del vine fra Dumarcher. Vingården ligger kun få hundrede meter fra campingpladsen, så det er let at smutte hen og hente nogle friske forsyninger. I dag har der været ca. 33 grader i skyggen.

Allan viser stolt hvor "Guldvinen" vokser

Byen Balazuc

Tirsdag d. 24/7-01:

Vi kørte ned til byen Ruoms, hvor vi besøgte vinkooperativet. Her købte vi nogle 5 liters Bag-in-box med en ren Merlot vin.

Så kørte vi til den lille landsby Balazuc, som ligger  nord for Ruoms. Byen er absolut seværdig, men vi synes nu at St. Montan, som ligger nordøst for St. Remeze, er en større oplevelse. Vi besøgte byen sidste år og har du lyst at læse mere og se billeder fra byen - så se under Sommerferie 2000.

På vejen hjem handlede vi ind Super-U supermarkedet i Ruoms. Om eftermiddagen blev der holdt informationsmøde ved swimmingpoolen for de som var interesseret i at komme med på kanoturen på Ardeche floden onsdag. Allan gennemgik sikkerhedsregler og andre praktiske oplysninger om turen. Herefter var der tilmelding og betaling. I dag har det blæst en del, men vi nåede da ca. 30 grader i skyggen.

Onsdag d. 25/7-01:

Da jeg ( Tommy ) skulle med på kanoturen stod vi tidligt op og fik spist lidt morgenmad. Bagerbilen, der hver morgen kommer på pladsen med friskt brød, var også tidlig, da de også var orienteret om at mange af os skulle på kanotur.

Kl. 8.00 var der afgang fra indkørslen, hvor en stor bus og en mini-bus kørte os ned til Vallon Pont D'Arc. Her fik vi udleveret kanoer, redningveste, pagajer og en plasttønde, hvor i skiftetøj, madpakker m.m. forhåbentligt kunne forblive tørt.

Jeg fik udleveret en 2 personers kano som jeg kunne padle alene og danne bagtrop og sikre at alle kom med fra start. Efter en kort instruktion tog vi afsted. I starten skulle nogle lige vænne sig til at styre en kano, men de fik det hurtigt lært. Allan padlede selv i spidsen og fortalte hvordan man skulle klare at komme "tørskoet" gennem de strømfald der er undervejs. I disse strømfald bruser vandet og vandstrømmen er kraftig og nogle steder ligger der store sten, som man helst skal undgå; men med Allans grundige instruktion kom de fleste igennem uden at kæntre.

Der var da enkelte der måtte en tur i floden, men det gik uden de store knubs. Undervejs går Allan i land og tager billeder af deltagerne, når de skal igennem nogle af de mere "interessante" strømfald. Det kommer der mange flotte billeder ud af og de viser tydeligt den "action" man selv oplever på turen gennem sådant et strømfald. Billederne vises dagen efter på en computer i baren og her kan man så bestille dem. Billederne er i digitalt format og kan sendes til ens egen e-mailadresse derhjemme. Vi kom til et rimeligt kraftigt strømfald og her ligger der også en nudistlejr. Ved bredden stod der mange nudister - kun iført Adamskostume og her var der altså flere deltagere der mistede koncentrationen og måtten en tur i baljen. Ellers er turen meget fredelig, da floden det meste af strækningen ( som er 27 km.), flyder stille og roligt.

Der er utroligt flot i Ardeche-slugten og den særprægede natur tager næsten pusten fra en. Undervejs er der tid til at lægge ind til bredden, bade, spise, drikke og slappe af. Jeg kan varmt anbefale sådan en kanotur, da det virkelig er en oplevelse man kan leve længe på. Både naturoplevelsen, men også den fysiske aktivitet gør en  veltilpas.

Det koster 280 FFR per 2 personers kano og 330 FFR for en kano til to voksne og et barn. Dette er inkl. bustransport begge veje, instruktion, leje af nødvendigt udstyr og Allan som guide. Det synes jeg er rimeligt for en hel dags oplevelse. Der er som sagt en del strømfald undervejs, men man lærer hurtigt at takle dem og de giver jo også lidt afveksling. Når man nærmer sig slutningen af den 27 km. lange tur og man kan se busserne i det fjerne, så kan man godt mærke at man har fået motion; men jeg vil påstå at de fleste mennesker sagtens kan klare turen. Der var en mor med et større barn alene i en kano og de klarede turen lige så godt som alle andre, så man skal altså ikke være "ironman" for at få denne fantatiske oplevelse.

Vi var hjemme på campingpladsen igen kl. ca. 18.00 og da var det godt med et bad og en kold øl. Dagrunn havde hygget sig alene, havde gået nogle ture og vasket lidt tøj. Kl. 20.00 gik vi ned og fik Zahia's kanomenu: salat, paella og is med frugt.  UHM ! - igen et solidt, veltilberedt og meget velsmagende måltid.

Dagrunn fortalte at termometeret i dag var kommet op på 35 grader i skyggen.

Tommy i aktion

Ardeche-floden er smuk

Torsdag d. 26/7-01:

Det meste af dagen gik med at nyde solen, varmen og ellers bare slappe af. Midt på eftermiddagen kørte vi en lille tur til Mas du Gras og Gras. Ved Mas du Gras så vi et lavendeldestilleri. Her kom traktorer med store anhængere fyldt med de høstede lavendler og essensen blev så udvundet med damp.

På vejen hjem kørte vi ad vej D462 igennem den lille by Remouren, som ligger  nede i en lille dal.

Lavendel-destilleri

En krukket dille

Fredag d. 27/7-01:

Vi kørte en tur til Pierrelatte, som ligger  nede i Rhone-dalen. Vi havde hørt at det var markedsdag og det holdte stik. Store dele af centrum var fyldt med boder, som solgte alt mellem himmel og jord. Dagrunn købte noget stof og en dug i de typiske Provence-mønstre og farver.

Efter markedet kørte vi til supermarkedet som ligger i udkanten af Pierrelatte og her fik vi ordnet den nødvendige proviantering. Vi har altid en 12V køleboks med i bilen, så kød, mælk m.m. kan holde sig køligt i varmen og så er det ikke nødvendigt at skynde sig hjem.

Vi kørte så til krokodille-centeret som ligger i nærheden. Her er der virkeligt noget at se. Centeret er indrettet i nogle store drivhuse og der er lavet flotte scenarier med flotte planter og bassiner. De har mange forskellige krokodille arter, men afdelingen med de store Nil-krokodiller er langt den største. Vi tror at der mindst var hundrede af dem. Vi betalte 40 FFR. per person.

Vi kørte så hjem til pladsen igen, hvor der begyndte at samle mørke skyer i det fjerne. Senere lynede og tordnede det rundt i omegnen, men det holdt sig indtil videre på afstand. Efter nogle timer kom uvejret lige ind over os. Det lynede voldsomt og der kom nogle kæmpe tordenbrag. Der kom også nogle voldsomme vindstød og det regnede kraftigt. Senere gik regnen over i hagl som heldigvis ikke nåede at blive større end ærter.

Vi måtte tjekke vores solsejl, da vi opdagede at vi manglede at sætte to pløkker i, men det holdt da til vind og vandpresset.

Det klarede heldigvis hurtigt op igen og kl. 20.00 sad vi igen nede hos Zahia, hvor der var fællesspisning. Vi kom igen til at sidde sammen med en masse hyggelige mennesker og fik en sjov aften. På vejen op til campingvognen blev vi budt på en kold øl og klokken var hen i mod 2 om natten før vi lagde os.

Fra krokodille centeret

Fællesspisning

Lørdag d. 28/7-01:

Efter morgenmad kørte vi ned til grotten Madeleine. Sidste gang vi besøgte grotten var i firserne engang, hvor vi lå på en campingplads ved Pont St. Esprit. Nu er der bygget en flot velkomstbygning med billetsalg, udstilling og souvenirsalg. Alle hulerne i området er utroligt flotte og har de mest fantastiske drypstensformationer. Guiden fortalte om hulen på både fransk og engelsk og man fik udleveret et A4 ark, hvor forklaringen stod på dansk. Nu har det de fleste dage været mellem 30 og 35 grader i skyggen, så det var meget forfriskende at gå rundt i grotten, hvor der er +15 grader hele året rundt.

På vejen hjem kørte vi lidt langs med Ardeche-floden og returnerede via landsbyen Bidon hjem til St. Remeze. Ellers gik dagen med afslapning og efter lidt grillmad til aften gik vi ned i byen. Her var der fest med fuld musik fra et diskotek.

Søndag d. 29/7-01:

Vi gik en tur ned til byens torv, hvor der hver søndag er et lille marked. Her sælges nogle af omegnens specialiteter som: lavendelprodukter, honning, frugt, vin og meget andet. På vejen hjem måtte vi lige ind om vinbonden Claude Dumarcher og have lidt friske forsyninger.

Vi var også nede hos Zahia og betale for vores ophold for vi kører tidlig mandag morgen. Pludseligt opdagede vi vores vinimportør Bill og hans kone var kommet på pladsen, så måtte vi have en bag-in-box vin frem og vi fik udvekslet vore ferieoplevelser.

Mandag d. 30/7-01:

Vi var rimeligt tidligt oppe og fik pakket vognen sammen og efter at have sagt pænt farvel til Allan, Zahia og andre på pladsen kørte vi afsted. Der var kun moderat trafik så vi kom hurtigt forbi Lyon og videre ad motorvejen forbi Bourg En Bresse og videre mod Dole og Dijon.

Pludselig lød der et brag og nu var dækket i den anden side på campingvognen eksploderet. Så vi måtte hurtigt ind i nødsporet. Vi fik fat i en nødtelefon og personen i den anden ende kunne kun fransk, men vi fik da forklaret problemet. Vi har altid haft reservehjul med os på ferien og har aldrig haft brug for det før, men på denne tur havde vi altså brug for to styks. Vi havde desværre ikke sørget at få dækket skiftet på det første hjul. Dækkene er fra 1998 og har siddet på vores campingvogn fra ny. Dæktrykket var lige kontrolleret før ferien, så det kunne ikke være årsagen. Dækkene er af mærket Kumho - et koreansk dæk og vi mener at der må have været noget galt når de eksploderer begge to inden for 1000 km.

Inden længe kom der en servicevogn som spærrede lidt af og han rekvirerede en værkstedsvogn. Efter en halv time kom denne og han skruede hjulet af og tog det med på sit værksted. Efter en times tid kom han igen og monterede hjulet med det nye dæk. Vi fulgte med ham hjem til værkstedet der lå ca. 15 km. væk og her fik vi betalt med vores VISA-kort. Regningen var på 840 FFR og det er ikke galt for arbejdsløn, kørsel og et nyt dæk i rette størrelse og med rette belastning.

Efter denne oplevelse, som jo havde sinket os meget, forsatte vi nordover igennem Luxembourg og ind i Tyskland. Her overnattede vi på rastepladsen Eifel på motorvejen der går nord for Mosel. Her fik vi en rolig nat uden så meget larm.

Tirsdag d. 31/7-01:

Efter morgenmaden kørte vi igen i retning mod Danmark og vi var forskånet for kødannelser - kun en enkelt gang måtte vi køre af en U-vej for at undgå en større kø.

Vi var hjemme ved ni-tiden om aftenen.