Sommerferie 2000

Ardeche og Alsace i Frankrig

Torsdag d. 29. juni:

Vi startede hjemmefra kl. 7.00 og kørte via Storebæltsbroen mod Hamburg. Vejret var rimeligt godt denne morgen. Før Elb-tunnelen måtte vi holde i ca. 5 km. kø; men til sidst lykkedes det os at komme igennem. Syd for Hamburg regnede det jævnligt undervejs. Vi kørte videre af Autobahn A7  og efter flere pauser nåede vi Kassel.

Vi ville overnatte på en campingplads i byen Kirchheim godt et stykke syd for Kassel; men efter at have tanket benzin ved Kassel, opdagede Dagrunn at hun vist nok ikke havde "trykket knappen" ned på døren til køleskabet. Vi kørte derfor af motorvejen på den første afkørsel ( Homberg ), for at sikre vores køleskab mod kaos. Her opdagede vi at der var campingskilte både mod syd og mod nord.

Vi valgte at køre mod syd og endte i et meget naturskønt område på campingpladsen "Burg Wallenstein" i den lille by Wallenstein.

Flot område - men pladsens faciliteter var dårlige og den var derfor alt for dyr - 32 DM for 2 voksne og uden strøm.

Vi havde kørt 731 km.

Fredag d. 30. juni:

Vi stod op ved 8-tiden og måtte sætte lidt varme på i den kolde og grå morgen. Efter morgenmaden kørte videre sydpå mod Saarbrücken. Grænsen til Frankrig passerede vi ved middagstid.

Vejret var gråt og ikke særligt varmt og vi blev derfor enige om at skynde os videre sydpå. Vi ville prøve at komme ind på Zahia's og Allans plads " La Residence" i St. Remeze i Ardeche; men vi havde jo ikke bestilt plads, så vi ville tage chancen alligevel. (Vi har aldrig bestilt plads på campingpladser, da vi mener at noget af friheden ved camping forsvinder.)

Vi kørte videre ad motorvejen via Metz - Nancy - Dijon til Beaune, hvor vi forsøgte at komme ind på den kommunale plads; men alt optaget. Men pyt med det - er der noget der er nok af i Frankrig, så er det jo campingpladser. Så vi kørte videre sydpå til lille by Chagny, hvor vi tog ind på en Municipal Camping (kommunal plads).

En enkel; men ganske udmærket plads til 58 franc for 2 voksne og uden strøm. Eneste ulempe er at der hele tiden kører tog i nærheden. Pladsen er meget besøgt af gennemrejsende og der er en dejlig international stemning på pladsen. Vi ringede til Campingpladsen La Residence og spurgte om der stadig var ledige pladser. Det var der og vi aftalte med Zahia, at vi ville ankomme lørdag eftermiddag. Vi sad ude hele den lune aften under velduftende og blomstrende lindetræer. Vi havde kørt 742 km.

Campingpladsen i Chagny - ©Tommy Hansen

Campingpladsen i Chagny

Lørdag d. 1. juli:
Vi kørte fra Chagny kl. ca. 10 og satte kursen sydpå mod motorvejen igen. Her var der hele tiden kødannelser og stop i trafikken - specielt ved betalingsanlæggene og i nærheden af Lyon.

Endelig kl. ca. 15.30 ankom vi til La Residence - Zahia's og Allan's dejlige campingplads i St. Remeze. Zahia tog i mod os og gav os nogle ledige pladser at vælge imellem. Vi fandt hurtigt en dejlig og skyggefuld plads og fik os installeret med solsejl og det hele.

Det er anden gang vi besøger La Residence - første gang var i 1993, det første år Zahia og Allan havde pladsen; men det er fjerde gang vi er i Ardeche-området. Tidligere har vi camperet i Pont St. Esprit og i Ruoms, som ligger i hver sin ende af Ardeche-floden.

Vi fik grillet nogle pølser og nød en dejlig varm aften, før vi lagde os. Vi havde kørt 355 km.

Link til: Camping La Residence

Camping La Residence - ©Tommy HansenCamping La Residence - ©Tommy Hansen

La Residence

Søndag d. 2. juli:
Dagen gik med afslapning og nogle småindkøb hos den lokale købmand i St. Remeze, som ligger på byens torv - et par minutters gang fra pladsen.

Om aftenen havde vi bestilt bord i Zahias lille hyggelige restaurant på pladsen, hvor hun laver nogle dejlige menuer hver aften. God og billig mad: salatbar, oksemørbrad m. tilbehør og en dejlig stærk Irish Coffee til dessert = 89 franc + en flaske dejlig Cuvee La Residence-vin til 60 franc.

Vi kom til at sidde sammen med et hyggeligt par fra Fredericia, som vi udvekslede erfaringer med.

Den aften spillede Italien og Frankrig finale i EM i fodbold og som bekendt vandt Frankrig jo. Da kampen var slut, kørte utallige unge franske mennesker rundt i byen - med "hornet i bund" på biler og motorcykler.

Det havde været en dejlig varm dag og aftenen.

Mandag d. 3. juli:
Om morgenen deltog vi i et informationsmøde, som Allan holder hver mandag, for at byde nye gæster velkommen, orientere om ugens arrangementer og give forslag til skønne ture i omegnen.

Bagefter kørte vi ned til Ruoms, hvor vi handlede i Super-U - et godt supermarked, med en stor og god slagter/delikatesse afdeling.

Vi gik herefter os en tur i Ruoms gamle bydel, hvor de gamle huse er omgivet af en fæstningsmur og gaderne erstattet af gyder og brolagte smalle stier.

Bagefter ud til det kooperative vinudsalg i udkanten af Ruoms, hvor vi smagte på en del vine. Vi valgte en rosé og en rødvin til hhv. 74 frc. og 69 frc. - for 5 l. af hver !

Fem-liter vinene ligger i en pose inde i en karton og der er monteret en aftapningshane i bunden af denne. Vinen kan holde sig i et par måneder efter åbning - da der ikke kommer luft til når man tapper af den. ( men 2 måneder var ikke aktuelt for os, den var drukket langt tid inden )

Når man har smagt på vinen og skal købe, kan man selv vælge om man vil have den på flaske, alm. dunk eller 5 og 10 liters karton.

Bagefter kørte vi via en gammel lille charmerende bjerglandsby - Lagorce - tilbage til campingpladsen, hvor vi grillede kylling på Cramer-grillen om aftenen.

Det havde været en "lummer" og hed dag/aften og kl. ca. 04.00 om natten brød der et uvejr løs. Det lynede konstant omkring os og det styrtede ned med regn og hagl, samtidig stormede kraftigt. Tommy var ude for kontrollere at solsejlet stod ordentligt og det var faktisk et smukt syn; men desværre gik det ud over nogle af campisternes udstyr. Vores solsejl holdt - heldigvis. Uvejret var overstået på ca. 1 time.

Gammel bydel i Ruoms - ©Tommy HansenSlugten Gorges de l'Ardeche - ©Tommy Hansen

Den gamle bydel i Ruoms og Gorges de l'Ardeche.

Tirsdag d. 4. juli:
Efter en urolig nat spiste vi morgenmad ( friskt flutes og croissanter fra bagerbilen, der hver morgen er på pladsen ) og kørte herefter en tur som Allan havde anbefalet.

Turen gik af små veje til St. Montan, som er en fantastisk bjerglandsby fra middelalderen der tidligere faktisk kun var en stor ruin. En gruppe mennesker slog sig sammen og fik restaureret byen, så den i dag er beboet og med butikker m.m.. Det eneste man endnu ikke har fået restaureret er den højtliggende borg; men det samler man nu penge ind til bl.a. ved salg af tuschtegninger og akvareller udført af nogle lokale kunstnere. Vi fandt en flot indrammet akvarel med et motiv fra byen, som vi fik for 490 francs - hvilket vi synes var et fund.

Vi kørte så mod Viviers via en meget stejl og smal vej med den flotteste udsigt. Fra Viviers til Bourg St. Andeol, hvor vi fandt en dejlig skyggefuld plads ned til Rhone-floden. Her spiste vi vores medbragte mad, før vi kørte til Pont St. Esprit.

Efter en tur rundt i byen kørte vi mod St. Martin. Undervejs kørte vi ind til en ældre behagelig vinbonde Jullien - Domeine La Charade, hvor vi smagte en del vine. Vi købte en lækker rød Cotes du Rhone AOC - 10 l. for 149 francs og en meget frisk og frugtagtig rosé - også en AOC - 2 X 5 l. for 132 francs.

Det kan virkelig anbefales at besøge de lokale vinbønder i Frankrig, hvor man kan smage og udvælge sig de mest delikate vine til yderst rimelige priser. Vi kan, bortset fra enkelte gloser, ikke tale fransk, men det går utroligt godt alligevel. De ældre franskmænd kan ikke andet end fransk, men er utrolig imødekommende, hjælpsomme og meget stolte af deres vine.

Herfra gik det via vejen langs Gorges de L'Ardeche hjem til La Residence. Turen skal opleves - der er nogle flotte udsigter over floden, der løber nede i en slugt. Vi har før set Grand Canyon du Verdon, men vi synes faktisk at Gorges de L'Ardeche er smukkere.

Aftensmad: Grillet svinemørbrad, beviklet med bacon, salat og masser af god lokal rødvin.

Middelalderbyen St. Montan - ©Tommy HansenGade i St. Montan - ©Tommy Hansen

St. Montan.

Onsdag d. 5. juli:
Efter morgenmad kørte vi mod øst mod Nyons, som ligger i Drôme-området på den anden side af Rhone. På turen over Rhone-dalen var der vinmarker så langt øjet rakte. Her dyrkes en stor del af den berømte Cotes du Rhone-vin.

I Nyons besøgte vi det lokale turistkontor, hvor vi fik et kort med forslag til gåture i den gamle bydel. Igen oplevede vi en charmerende gammel by med smalle gyder, stræder og trapper. For hver 100 m. måtte vi standse for at nyde den flotte udsigt. En varm, men skøn gåtur, som alle kan klare - hvis man besøger en af de mange skyggefulde fortovscaféer og får sig en dejlig kold Perrier med is og citron.

Derefter kørte vi forbi Vaisons la Romaine til Bolléne, hvor vi handlede i det meget store L.Leclerc supermarked.

Derpå hjem til pladsen, hvor vi grillede nogle dejlige lammesteaks.

Motiv fra byen Nyons - ©Tommy HansenByen St. Remeze - set fra toppen af campingpladsen - ©Tommy Hansen

Nyons og St. Remeze.

Torsdag d. 6. juli:

Vi tog en stille dag med lidt praktiske gøremål, så som tøjvask og lidt rengøring i bil og campingvogn. Igen temperaturer op i mod 30-32°C.

Vi talte en del med et behageligt par fra Mogenstrup, som onsdag var ankommet til pladsen bag vores vogn. Dagen gik med lidt "vinsmagning" og aftensmaden bestod af gode franske pølser med salat og flutes.

Fredag d. 7. juli:

Vi ville ned at se pavepaladset i Avignon og kørte af N86 derned. Vi kørte på en ringvej rundt om byen. Her var enormt mange parkeringspladser, men desværre alle optaget. Vi brugte ca. 1-1,5 time i forsøget og efterhånden var Tommy ved at få et hysterisk anfald, da gaderne er meget smalle og franskmændene sætter deres biler hvor de har lyst - også selvom de derved spærrer en hel gade. Så må man bare vente til de har gjort deres ærinder.

Vi opgav til sidst og kørte til et enormt stort butikscenter i udkanten af Avignon, hvor der er et kæmpe udvalg af næsten alt. Vi var på udkig efter nogle Lallemand stole, som i Danmark koster 469 kr. og hernede omregnet ca. 300 kr.. Men desværre var de udsolgt.

Vi besluttede herefter at tage over Mont Ventoux, som ligger i Drôme-området. Allerede fra byen Bedoin, hvor stigningen begyndte, kunne vi se forberedelserne til årets Tour de France, som senere skulle have en etappe til bjerget. Autoværn blev pakket ind, der hang bannere overalt og lastbiler kørte op med diverse afspærringmateriale.

Turen over Mont Ventoux kan virkelig anbefales. Der er masser af hårnålesving med de mest storslåede udsigter og vejen går faktisk direkte over toppen af bjerget ( 1909 m.o.h. ) og det er bare en bar og gold bjergtop. Maks. stigning/fald er på 12%.

Hjem til pladsen. Dagens ret: grillet andebryst, salat og flutes.

Toppen af Mont Ventoux - ©Tommy HansenDen naturskabte bro Pont d'Arc - ©Tommy Hansen

Mont Ventoux og Pont d'Arc

Lørdag d. 8. juli:
Vi tog igen en tur til Ruoms for at handle og fik hævet lidt ekstra kontanter i deres hæveautomat.

Senere kørte vi til Vallon Pont d'Arc, hvor vi drejede til højre af en meget smal bro i retning mod en lille by - Sampzon. Herefter gik af en smal vej op, op og op i hårnålesving op til Sampzon, hvor der er en fantastisk udsigt over hele området.

Fra Vallon Pont d'Arc kørte vi videre til selve Pont d'Arc, som er en klippe floden igennem tiden har gennemboret så den nu er en slags bro over floden. Her er der en masse leben, folk bader, soler sig og padler rundt i farvestrålende kanoer.

Vi kørte videre langs floden - her stiger vejen 12 %. På toppen af stigningen er der et dejligt udsigtspunkt ud over Ardeche-slugten, som Ardechefloden slynger sig igennem.

Derefter hjem til pladsen. Det havde hele dagen været koldt - kun godt 23 grader Celcius og hård vind. Ja, det lyder som en vits; men når man er vant til de varme dage, så føles sådant et vejr koldt og folk på campingpladsen havde da også fundet de lange bukser frem. Dagens ret: grillede svinekoteletter m/ris og chili-sauce.

Solsikker på rad og række - ©Tommy HansenSommerfugl i en af de mange lavendelmarker - ©Tommy Hansen

Solsikke- og lavendelmarker i Ardeche.

Søndag d. 9. juli:

Efter en kold nat var det igen skønt vejr og vi gik en tur ned til torvet i St. Remeze, hvor der er torvedag hver søndag. Vi købte tørrede lavendler til os selv og vores datter. De dufter jo vidunderligt.

Senere kørte vi en lille tur nordover mod Gras, Valvignéres og videre til St. Thomé - endnu en idylisk landsby på toppen af et lille bjerg.

Hjem igen til pladsen, hvor vi afregnede for de 9 dage vi havde været på La Residence ( 936 francs. for 2 voksne + strøm=1075 dkr. ) Vi købte også 35 liter af den gode Trio-vin, samt 6 flasker "La Residence vin". Det er en vin som er blevet høstet af gæster på campingpladsen og som allerede har vundet sølvmedalje i en vinkonkurrence.

Resten af dagen gik med lidt oprydning, rengøring og pakning, da vi mandag ville køre til Alsace.

Ud på aftenen blæste det op.

Mandag d. 10. juli:

Vi stod tidligt op, spiste morgenmad og fik det sidste pakket sammen. Morgenen var kølig, overskyet og inden vi fik hægtet vognen på bilen begyndte det at småregne. Vi kørte til Montelimar og  ind på motorvejen, som vi fulgte forbi Lyon og videre af den nye motorvej mod Dole. Herfra mod Mulhouse. Vi kørte fra motorvejen lige efter Belfort og fulgte N83 mod Colmar. Vi kørte til Eguisheim, som ligger lige syd for Colmar, og tog ind på den kommunale plads "Camping des Trois Châteaux". Pladsen viste sig at ligge meget smukt og dejligt roligt. Der var en del danskere på pladsen, men størsteparten var af forskellige nationaliteter.

Da vi var i gang med at installere os, måtte vi lige gnide os i øjnene - vi troede at vi så syner, i mellem campingvognene kom der to storke spankulerende og de tiggede mad hos campisterne, som velvilligt fodrede dem.

Efter at have grillet lidt lammekød gik vi en tur ned i byen, som er meget speciel:

Byen er bygget rundt om en borg og et torv. Yderst om den gamle bydel ligger der 2-3 gader/stræder i ring rundt om byen. Den yderste er fantastisk flot med charmerende huse i bindingsværk dekoreret med et væld af blomster. Den inderste ligner mere en baggårdsgyde, hvor der ikke er megen dekoration, men egentlig flot på en måde.

Igen hjem til vognen og få et glas rødvin. ( det burde jo have været Alsace hvidvin; men det må vente til tirsdag )

Motiv fra byen Eguisheim - ©Tommy HansenMotiv fra byen Kaysersberg - ©Tommy Hansen

Eguisheim og Kaysersberg.

Tirsdag d. 11. juli:

Efter morgenmaden gik vi ned i byen for at tage de obligatoriske billeder af alle de gode motiver. Vi måtte gang på gang minde os selv om at Alsace er i Frankrig og ikke i Tyskland. Alt minder meget om Schwarzwald-, Mosel- og Rhin-områderne - dog med sit eget særpræg.

Vi var også inde hos vinproducenten Joseph Freudenreich et fils, som er beliggende midt i Eguisheim. Vi smagte på flere spændende vine bl.a. Muscat, Gewurztraminer og Riesling og vi købte 2 fl. Muscat og 1 fl. Riesling for ialt 95 francs - ikke specielt billigt, men vinene var rigtig gode.

I morgen onsdag vil vi køre en længere tur af "la route du vin d'Alsace" og se efter andre billigere vine.

Senere kørte vi til Colmar, hvor vi handlede ind i supermarkedet L.Lerclerc.

På vejen hjem kørte vi via byerne Türckheim, Trois-Epis og en lille bjergvej fra Türckheim til Husseren og hjem til pladsen. Storkene var igen på besøg. Vi grillede kylling m. ris og drak passende med vin dertil.

Onsdag d. 12. juli:

Efter morgenmaden kørte vi af vinruten nordpå. Det er en meget smuk rute, som går igennem alle vinmarkerne og gennem eller tæt ved alle de idylliske vinbyer.

Den første by vi gik en tur i var Kaysersberg, som er en meget smuk by med masser af de særprægede bindingsværkshuse dekoreret med et væld af blomsterkasser med "Tyrolerpelargonier". Dr. Albert Schweitzer blev født i byen.

Næste stop var i Riquewihr, som igen er en gammel og smuk by, omgivet af en middelaldermur og fæstningsværker.

Vi kørte derefter mod Ribeauville; men vi blev enige om at nu havde vi set vinbyer nok. De ligner jo hinanden en del. Vi vil sige at byerne er lidt påklistrede for at trække turister til og souvenirbutikkerne er fuldstændig ens - og sælger de samme ting.

Vi tog derfor en lille snoet vej op til borgen "Haut Koenigsbourg", som ligger i ca. 700 meters højde. Det er en stor middelalderborg som nævnes første gang i det 12. århundrede. Borgen har tidligere ligget i ruin, men i årene 1900-1908 blev borgen restaureret under tyskeren Bodo Ebhardt's ledelse ( på kejser Wilhelm den 2. befaling ). Borgen blev bl.a. under trediveårskrigen indtaget af svenskerne og brændt af.

Borgen er en kæmpe oplevelse, man kan enten følge en guide rundt eller man kan gå rundt alene. Vi valgte det sidste og alt er velorganiseret med pile og tekster på fransk, tysk og engelsk. Alene udsigten fra borgens tårne er hele turen værd ( 40 francs ) - nedenfor ligger de kendte vinbyer som miniaturer.

Efter denne oplevelse kørte vi hjem til Eguisheim, hvor vi købte yderligere 6 flasker Muscat vine. I alle vinbyerne langs vinruten er der et utal med vinbønder med salg af deres vine.

Vejret havde været rimeligt godt i de dage vi var i Alsace - ca. 18-20 grader C og en blanding af skyer og sol.

Borgen Haut Koenigsbourg - ©Tommy HansenUdsigt fra borgen - ©Tommy Hansen

Haut Koenigsbourg og udsigten derfra.

Torsdag d. 13. juli:
Om morgenen kl. 7.30 pakkede vi sammen, hægtede vognen på bilen og kørte via Strassbourg over grænsen/Rhinen til Tyskland, hvor vi  kørte ind på autobahn A5. Den fulgte vi til Bad Hersfeld, hvor  vi kørte videre af A7 nordpå mod Hamburg,

Der var meget tæt trafik på motorvejene og vi undgik da heller ikke kødannelser denne gang. Vejret var for det meste overskyet og det regnede en stor del af tiden.

Kl. ca. 18.30 kørte vi ind på "Reisecamp Nord-Süd" ved Essel-Engelhausen. Pladsen ligger ca. 1 km. fra autobahn A7, så det er nemt at tage en overnatning her på vej enten nord eller syd; men en pris på 39 DM for et "Quickstop" i højsæsonen, det er meget i overkanten. Nå, men vi var trætte efter ca. 750 km. kørsel, så vi valgte at acceptere tingene som de var. Til prisen kan vi ikke anbefale pladsen, da der er temmelig meget larm natten igennem fra motorvejen - dog skal vi nævne nogle dejlige gratis badefaciliteter.

Vi ringede til vores norske familie, som var på campingferie i Danmark og de fortalte at de lå på Sønderborg Camping. Vi aftalte at mødes med dem fredag. Hele aftenen og natten regnede det.

Fredag d. 14. juli:

Vi kørte fra pladsen og videre nordpå og det regnede stadig indtil vi nåede Hamburg. Denne gang undgik vi heldigvis kødannelser ved Elb-tunnelen. Da vi passerede den danske grænse kl. ca. 12.30 var det klaret op og vi ankom til Sønderborg Camping kl. ca. 13.00. Familien havde da talt med campingchefen, så vi kunne køre lige ind og placere os lige over for 2 Kabe campingvogne og 1 Bjølseth vogn. ( vores norske familie med deres venner ) Vi lå på arealet på den anden side af vejen i forhold til receptionen og her var der dejligt fredeligt.

Familien slapper af - ©Tommy HansenDen nye sluse ved Højer - ©Tommy Hansen

Familietræf i Sønderborg og sluse ved Højer.

Lørdag d. 15. juli og søndag d. 16. juli:

Vi havde et par dejlige dage i Sønderborg med vores familie, hvor vi fik handlet lidt syd for grænsen, var ude at afprøve nattelivet i byen, besøgte Augustenborg Slot og fik handlet lidt ind. På vores handletur i Sønderborg fik vi en parkeringsbøde for ikke at have stillet P-skiven på Netto's egen P-plads, men den har de refunderet igen, da jeg skriftligt klagede over en meget mangelfulde skiltning om dette påbud.

Vi besøgte også den tyske campingforhandler Mallon i Flensborg, hvor vi bl.a. købte en ny pakning til toilettet i vognen. Den kostede omregnet 75 danske kr. - en besparelse på ca. 45 kr. i forhold til prisen i Danmark.

Mandag d. 17.juli og tirsdag d. 18. juli:
Nordmændene (M/K) kørte mandag videre til Marienlyst på Falster og vi traf vores campingvenner ( Lis og Rennee ) på Vadehavs-Camping nord for Højer. Da vi ankom var det flot solskinsvejr; men efter en lille tur i Brugsen slog vejret helt om og det begyndte at blæse en strid nordvestenvind. Senere begyndte det også at regne, men vi sad under vores venners Sunflex solsejl med fronterne "lynet på".

Vi fik da besøgt Tønder, Møgeltønder og sluserne ved Højer om tirsdagen. Til aftensmad var vi inde og købe nogle dejlige hjortesteaks i en forretning, der ligger lige over for campingpladsen. De blev stegt på grillen og vi nød en flaske god fransk rødvin dertil. (egen import)

Onsdag d. 19. juli:
Det havde regnet og blæst det meste af natten og efter morgenmaden pakkede vi campingvognen og tog afsked med vore venner. Vi var hjemme kl. ca. 15.00. Nu stod den på vask af tøj, bil og campingvogn. Vi har været væk i 3 uger og vi har kørt 4866 km, men hvor har vi dog nydt ferien. Vi skal på arbejde førstkommende mandag - ØV !

Lidt om de besøgte campingpladser:

Campingplatz Burg Wallenstein, Tyskland:

Pladsen ligger i et meget naturskønt område syd for Kassel ( mellem Homburg og Bad Hersfeld ).

Det er også det eneste positive der er at sige om den plads.

Plus: flotte omgivelser

Minus: stort set alt - pris, faciliteter, tilkørselsforhold m.m.

Camping Municipal, Chagny, Frankrig:

Pladsen ligger lige syd for Beaune og er nem at komme til fra motorvejen. Pladsen ligger i et grønt område i udkanten af byen. Gode parceller med skygge.

Plus: billig overnatning (58,50 frc. for 2 voksne excl. strøm), gode skyggefulde parceller, god international atmosfære, spisested på pladsen.

Minus:  bade- og toiletfaciliteter ikke i top, men brugbare og rene.

Camping la Residence, St. Remeze, Ardeche, Frankrig:

Pladsen ligger på et let skrånende terræn i udkanten af St. Remeze. Pladsen ledes af det fransk/danske par Zahia og Allan, som overtog pladsen i 1993. De har gjort meget ved pladsen siden, bl.a. forbedret de sanitære forhold, så de i dag er meget velfungerende. Man har også investeret i nogle "Mobilhomes" til udlejning, så man ikke behøver at trække campingvognen helt til Sydfrankrig. De har næsten dagligt aktiviteter for campisterne, bl.a. huleklatring, kanoture på floden, besøg hos vinproducenter, vandreture i den dejlige natur m.m.

Zahia serverer hver aften dejlig mad til rimelig pris; men husk at bestille bord - det er meget populært.

Vi kan varmt anbefale La Residence.

Plus: rene og gratis bade- og toiletfaciliteter, spisested på pladsen, svømmepøl, masser af aktiviteter, skyggegivende træer, børn trives godt på pladsen, hyggelig og afslappet stemning.

Minus: nogle af pladserne er noget skrå, der mangler frasætningsplads ved opvasken, måske lidt for meget "danskerkoloni" - men det er jo en smagssag.

Camping des Trois Chateaux, Eguisheim, Frankrig:

Pladsen ligger i udkanten af Eguisheim med udsigt til grønne vinmarker og 3 borgruiner. Den er et godt udgangspunkt for turer langs Vinruten.

Plus: meget billig overnatning, skyggegivende træer, flot udsigt, rene og gratis bade- og toiletfaciliteter.

Minus: opvaskefaciliteterne er utilstrækkelige.

Reisecamp Nord-Süd, Essel-Engelhausen, Tyskland:

Pladsen ligger meget tæt (ca. 800 m ) på Autobahn 7 og tæt på et større vandløb.

Plus: flotte gratis bade- og toiletfaciliteter.

Minus: bortset fra toiletbygningen virker alt forsømt, prisen = 39 DM for 2 voksne m. strøm, misligeholdt plads, larm fra motorvej.

Sønderborg Camping:

Campingpladsen har arealer på begge sider af vejen og begge arealer har fine nye toiletbygninger. Pladsen er et godt udgangspunkt for turer i det sydøstlige Jylland.

Plus: i gå-afstand til byen og Sønderborg Slot, flotte nyere toiletbygninger, god lille butik på pladsen, ligger nær badestrand og lystbådehavn.

Minus: INGEN SÆBE VED HÅNDVASKENE - DET ER FOR DÅRLIGt/UHYGIEJNISK i så nye flotte toiletbygninger, på arealet på modsatte side af vejen er der ikke varmt vand ved opvasken - underligt på så nye faciliteter  !

Vadehavscamping, Emmerlev Klev, Højer:

Pladsen ligger naturskønt lige ud til Vadehavet og lige op til et gammelt dige. Godt udgangspunkt for turer i det sydvestlige Jylland og Nordtyskland. Prøv at se solnedgangen ud over Vadehavet - den er specielt smuk.

Plus: beliggenheden, spisested/cafeteria på pladsen.