Sommerferie Italien 2013 - del 4 - Caldonazzo, Norditalien

4 ugers ferie i fantastisk skønt vej fra den 1. Juni til 29. juni 2013

Tirsdag d. 18. juni:

Vi kørte fra Alba og satte kursen mod Trento, hvor vi ville lidt op i højderne ved Caldonazzo med Caldonazzo-søen. Vi havde studeret lidt om området om aftenen i Alba og da vi skulle mødes med Dagrunns søster og svoger fra Norge, mente vi at det var et passende sted.

Vi havde først udset os en plads ned mod søen, hvor man modtog ACSI CampingCard, men den var fuldt booket. Ca. 50 meter derfra - også ned mod søen - lå Camping Spiaggia, som vi valgte at køre ind på i stedet. Værtsparret var meget imødekommende og vi fik en flot stor parcel med flot græs. Vi kan virkeligt anbefale den plads.

Pladsen har meget flotte sanitære anlæg og der er adgang til badning i Lago del Caldonazzo fra pladsens egen badestrand. Her modtages også ACSI CampingCard, så det var billigt at bo der i den periode. 16 Euro i døgnet - alt inkl.

Næsten uanset hvor på pladsen man er placeret er der en fantastisk udsigt til de omkringliggende bjerge.

Smuk udsigt fra pladsen til 3 sider.

Onsdag d. 19. juni:

Vi kørte ad meget små pasveje rundt i området, hvor der er mange flotte udsigtspunkter. Vi besøgte også et af de mange fort der ligger i området, som Italien og Østrig har strides om i mange år.

Fortet vi besøgte er Fort Belvedere

Udsigt over Caldonazzo

Utrolig flot udsigt fra bjergene

Fruen nyder den storslåede udsigt

Frodig og flot flora i bjergene

Orkideer er der også mange af.

Fortet Belvedere

Fortet er bygget i perioden 1908 til 1912 og det ligger i 1777 moh. Det ligger med en strategisk og smuk udsigt over Val d'Astico. I følge historien var det herfra de første kanonsalver bragede mod de italienske linjer. Bemandingen var på ca. 200 mand. Den italienske front i 1. verdenskrig opstod, da Italien i maj 1915 gik ind i krigen mod løfter om landudvidelser i bl.a. Sydtyrol, Dalmatien og Lilleasien. Fronten fulgte grænsen til Østrig-Ungarn, men kampene var koncentreret ved Isonzo-floden og i Trentino. Østrig-ungarerne rykkede i 1915 tilbage til velbefæstede stillinger, som italienerne de følgende år forgæves søgte at gennembryde. I oktober 1917 vandt Centralmagterne en af krigens største sejre ved Caporetto; herefter blev store dele af det nordøstlige Italien besat af fremmede styrker. I oktober 1918 gik italienerne i offensiven i Slaget ved Vittorio Veneto, hvor de besejrede en østrig-ungarsk hær i opløsning. Der blev indgået våbenhvile med virkning fra 4.11.1918.

Oversigtplan over befæstningen af området

Fortet står stadig intakt med sine tykke mure, tunneller og gange.

Fortet havde, med sin beliggenhed stor strategisk betydning.

Flere af de mange kanon- og mortertårne er stadig bevaret

Flot udsigt fra fortet

Denne drone var i gang med at filme fortet fra alle utilgængelige sider. Flot legetøj.

Fortet er et imponerende byggeri

Ved en vejkro fik vi lækker grillet fisk. Lækkert.

Torsdag 20. juni:

Den dag var meget varm. Dagen gik med at handle lidt mere vin i Negrar i Valpollicella-dalen og ellers slappe af. Om aftenen afholdt Camping Spiaggio makaronifest på stranden med masser af god makaroni, kødsovs og to store glas vin.

Der var en dejlig afslappet stemning og der blev også tid lidt lidt dans. Vi delte vores campingbord med et hollandsk par og to belgiske damer. Vi fik en god snak med dem og synes at vi var en international samling med en norsk, to hollænderne, to belgiere og en dansker. Makaronifesten afholdt campingpladsen helt gratis.

Fredag 21. juni:

Vi besluttede at køre til den lille kurby Levico Terme, som kun ligger få kilometer fra Caldonazzo Her er der også en smuk sø med rent vand til at bade i.

Der er mange boder med turistsouvenirs i Levico

Levico er en lille charmerende by

Hyggelige smalle gågader i Levico

Der er smukt og velholdt i Levico

Ægte sydtyrolsk stemning i byen

Der er også et dejligt klima i området

Flere af husene er smukt bemalede.

Levico søen

Efter besøget kørte vi op i bjergene og nød undervejs udsigten over Levico og Caldonazzo.

Flot udsigt over dalen

Mange flotte view undervejs

Hotel Aurora i 1383 moh.

Vi endte i Nuevo Panarotta, som er et skisportsområde. Her var der ikke meget liv på denne årstid, men meget smukt.

Aftenstemning ved Caldonazzo-søen

Et par gode pizzaer i den nærliggende restaurant nydes med udsigt til søen.

Lørdag den 22. juni:

Ren afslapning og ud på dagen ankom Janet og Reidar i deres autocamper og vi hjalp dem tilrette. Gensynet blev fejret med lidt vin og hen på aftenen gik og spiste på en af de mange restauranter nede ved søen.

Søndag den 23. juni:

Ren afslapning og gåtur i Caldonazzo. Vi var også i en vinstue og nød en skøn kølig hvidvin.

Morgensol over campingpladsen

Mandag 24. juni:

Vi havde besluttet at tage toget fra Caldonazzo station og ind til Trento. En dejlig togtur og det var spændende at se toget køre i en stor bue for at komme ned fra højderne. Vejret var lidt køligt.

På togtur til Trento

På sightseeing i Trento

Trento er en hyggelig og flot by med en gammel borg

Doumo Saint Vigilius til højre og Castello del Buonconsiglio til venstre

Piazza Duomo er en flot plads midt i Trento

Aftensol over bjergene

Tirsdag den 25. juni:

Vi ville vende næsen hjemover og vores norske familie ville til Garda-Søen, så vi pakkede alle sammen og kørte i hver sin retning. Vi kørte samme vej hjemad som vi var kørt herned - dvs. via Brennerpasset, videre over Fernpassstrasse og Fussen ind i Tyskland.

På vej mod Fernpassstrasse

Udsigt langs Fernpassstrasse

Vi kørte til KNAUS Camping Frickenhausen hvor vi havde en overnatning. Restauranten på pladsen havde desværre lukket, så vi fik lidt rester i vognen den aften.

Onsdag den 26. juni:

Vi forsatte op gennem Tyskland og tog ind på DCU Camping Kollund ved Flensborg Fjord.

For inden havde vi efter Hamborg en kedelig oplevelse, da vi med campingvognen kørte over en tabt bjælke, som lå med enden ud på motorvejen. Heldigvis undgik vi med nød og næppe at køre over med bilen, men campingvognen hoppede voldsomt. Da vi kom hjem konstaterede Vestsjællands Campingcenter at karrossen var "knækket" på midten. Det betød en totalskade af vores dejlige TEC Weltbummler Creation 565 TE. Vi har efterfølgende købt en nyere Cabby +620 L. Dette er en anden historie.

DCU Camping Kollund var, selv med medlems- og pensionistrabat, den ringeste og dyreste campingplads vi havde været på i denne ferie. Vi forstår godt at vores hollandske og belgiske bekendte i Caldonazzo synes at Danmark er et for dyrt campingland. De fleste steder har vi ligget for 15 Euro i døgnet via vores ACSI Campingcard.

Torsdag 27. juni:

Efter en lille handletur over grænsen vendte vi næsen mod Sjælland og kunne se tilbage på en dejlig ferie i det sydlige og med næsten 4 ugers dejligt vejr.