Sommerferie 2005

Da den første halvdel af vores sommerferie gik med at bygge en dejlig stor træ-terrasse på vores hus havde vi ikke tid til at køre så langt på ferie. Vi havde talt om en tur til Berlin, men vejrmeldingerne der så ikke så godt ud.

Vi fandt så på nettet vejrmeldingen for Stockholm som så rigtig fine ud. Så det blev Stockholm der skulle være vores destination dette år.

Vi kørte hjemmefra torsdag den 7. juli og via Øresundsbroen gik det nordover. Vejret var rigtigt godt og det var jo motorvej det meste af vejen. Touran'en gik rigtigt godt - 6. gear og fartpiloten tilkoblet, så skulle jeg jo bare styre trods nogle stigninger ved Vättern.

Vogntoget holder pause.

Ved den sydlige del af Vättern besluttede vi os for at tage en overnatning i Gränna, som ligger lige ned til søen. Vi valgte Gränna Strandens Camping som ligger lige ved havnen og stranden. Gränna har mange dejlige gamle bygninger og der en del bolchekogerier hvor man laver "Polkagrise" - slikpinde og bolcher med de typiske røde/hvide striber.

Gamle huse i Gränna.

Vi ville spise ude og vi valgte "Havnekrugen" - Havnekroen, hvor vi bestilte en dejlig menu på terrassen. Desværre trak det pludselig op til tordenvejr og efter forretten måtte vi trække indenfor da det  pludseligt regnede voldsomt og der faldt også en del store hagl. Maden og betjeningen på Havnekroen kan vi virkelig anbefale. Den hører ikke til det billigste segment, men kvaliteten er helt i top.

Efter desserten gik vi, igen i fint vejr,  hjem på campingpladsen og måtte tørre en del vand op i campingvognen. Da det havde været rigtigt flot vejr da vi gik ud at spise havde vi ladet den alm. tagluge stå åben og vores HEKI-luge havde stået på klem og så havde haglene i uvejret fundet vej ind i vognen. Men pyt - det var jo rent vand.

Næste dag gik det videre nordpå til Stockholm og vi nåede vores udvalgte campingplads - Klubbensborg Camping ved ca. 14-tiden. Klubbensborg camping og vandrehjem ligger naturskønte lige ud til Mäleren og der er ikke plads til så mange enheder, men i højsæsonen er den godt besøgt. Der er alle faciliteter uden at det dog kan kaldes en "superplads", men alt er pænt, velfungerende og renligt.

Lige i vores smag da vi ikke er til "superpladser", men mere foretrækker fred, ro, en køn udsigt og en flot beliggenhed.

Udsigt fra Klubbensborg Camping

Pladsen ligger ca. 10 min. gang fra T-banen, hvilket er en fordel ved ture ind til centrum af Stockholm.

Motiv fra Gamla Stan

I de dage vi lå der tog vi ind til Stockholm med T-banen. Vi så Gamla Stan,  Vasa-museet, Globen, Skansen, den stockholmske skærgård m.m.

Vasa

Skansen

En af de sidste dage kørte vi ud i den stockholmske skærgård og der er der mange smukke views. Bilfærgerne der forbinder øerne er gratis og vi endte til sidst i Vaxholm - en skøn by, hvor der er et mylder med små, store både og folk der skal have provianteret til deres ophold i hytterne på øerne. Vi tog her på en 1 times sightseeing-tur med en åben båd (vejret var flot - 31 grader) og hvilken båd - to stk. motorer a 200 HK og en fart af 45 knob, men det var en rigtig skøn oplevelse. Det gik stærkt det meste af tiden, men ind imellem øer og skær gik det ofte ganske sagte og der var rig mulighed for at beundre svenskernes dejlige "stugor" på øerne. Rederiet tager også folk med på heldages turer ud til det yderste af skærgården. Se mere på www.seasafari.se

Forrygende sjov tur med båd i skærgården.

Solnedgang ved Klubbensborg Camping

Nu var tiden kommet til at trække hjemover igen og vi besluttede at tage en overnatning i Vadstena ved en nordlige del af Vättern. Valget faldt på Vätterviksbadets Camping nord for byen.

Vi ankom meget tidligt og fik en fin plads.

Efter vi havde stillet op tog vi ind til Vadstena. Vi gik lidt rundt i den meget idylliske by, besøgte borgen og den meget flotte klosterkirke.

Fæstningen i Vadstena. Lystbådene kan sejle helt ind i voldgraven.

Om aftenen tog vi ind og spiste på Rådhuskælderen, men maden var en stor skuffelse. Selvom restauranten så meget fin ud var det noget mad som en simpel grillbar kunne have præsteret meget bedre og til billigere penge.

Dagen efter kørte vi hjem igen. Alt i alt havde vi haft godt en uge i strålende solskin og hver dag 30 - 32 graders varme, så i år savner vi ikke et besøg i syden.