Sommerferie 2002

Fredag den 28. juni 2002 checkede vi ind på Charlottenlund Fort Camping – lige nord for København. Her mødtes vi med nogle af vores familie fra Norge. Vi havde på forhånd bestilt plads og vi fik da også en plads ved siden af ”nordmændene”.

Lidt om pladsen:

Campingpladsen, som ejes af Gentofte Kommune, er indrettet i det gamle, nedlagte Charlottenlund Fort. Fortet blev anlagt i årene 1886-87 og indgik som en del af Københavns Søbefæstning indtil 1932. Området er nu fredet, og voldene omkring fortet danner den ydre grænse for Campingpladsen. Fortet ligger lige ud til Øresund og ned til en dejlig badestrand.

Pladsen er utrolig velfungerende. Køkken, bad, toiletter m.m. er placeret inde i de gamle kasematter og faciliteterne er i en god stand og rene.

Man var ikke god til at overholde de 3 meters afstand mellem enhederne. Det virkede som om at man skulle have plads til flest muligt og at man så lidt let på det med sikkerheden. Det undrer mig lidt, når pladsen ejes af en kommune.

Pladsen er ikke den billigste, men placeringen og faciliteterne tages i betragtning er prisen da OK.

Charlottenlund Fort Camping

Vi havde nogle dejlige dage på pladsen selv om vejret ikke altid viste sig fra sin bedste side, men det kunne da have været meget værre. Vi besøgte bl.a. kunstmuseet Louisiana, havde en festlig lørdag aften på Bakken og havde flere ture ind til centrum.

Tirsdag den 2. juli 2002 forlod vi pladsen og satte kursen via Øresundsbroen mod Sverige. Vi kørte som aftalt direkte til Karlskrona og checkede ind på Skønstaviks Camping lige vest for Karlskrona.

Lidt om pladsen:

Pladsen, som ligger naturskønt på et let skrånende terræn ned mod kysten og skærgården, er velfungerende, faciliteterne OK og der er rent og pænt. Gratis brusebad. Der kan komme lidt trafikstøj fra den nærliggende landevej.

Igen var det irriterende at mange svenske pladser ikke accepterer det internationale campingpas uden at man straks skal betale 35 SEK ekstra per nat. Da vi skulle overnatte en del valgte vi at købe et nyt årsmærke til det skandinaviske campingpas (Camping Card Scandinavia).

Det tyske ADAC har for nylig kåret Sverige som det land der har de billigste overnatningspriser i Europa, men vi oplevede at det var dyrt 130 SEK per overnatning + strøm pr. enhed. Når man som os kun er to i vognen er det da dyrt nok, men havde vi haft et par børn med, så havde det været samme pris – hvilket jo så er billigt. Dog er valutakursen i danskernes favør og det hjælper jo lidt.

De følgende dage tog vi en del ind til byen, hvor vi så en del af de mange seværdigheder Karlkrona kan byde på og vi fik da også tid til en 2 timers rundfart i skærgården med turbåden Gåsefjärden. Her fortalte en guide på svensk og på engelsk om de gamle fæstningsanlæg der findes i skærgården.

Dog fortalte hun ikke noget om hvor den russiske ubåd gik på grund, men det vil svenskerne vist helst glemme.

Fredag ville vi videre og vejret havde stadig været ustabilt. Vores norske familie ville køre nord over ( de havde jo længere hjem end vi havde ) og vi ville lægge os nærmere Lund og Malmø.

Vi udså os en plads Jägersbo Familjecamping og Stugby ved byen Höör – lige ned til en af Ringsjøerne.

Lidt om pladsen:

Det så ud som om at der tidligere havde været et landbrug, men at man nu satsede på camping. Man havde i 2001 opført en helt ny flot bygning med alle moderne fællesfaciliteter og der var også rent og pænt. Bruserne betjenes via et kort hvor på der indsættes et beløb og så trækkes der løbende for brug af bruserne.

Der er meget fredeligt og pladsen ligger naturskønt ud til den ene af Ringsjøerne.  Ellers er pladsen ikke noget særligt.

Lørdag d. 6. juli kørte vi på sightseeing i Lund og i Malmø.

I Lund gik vi lidt rundt i centrum af byen og vi nåede også at se en del af den meget flotte domkirke, som blev påbegyndt i 1104. Inde i kirken står der et meget gammelt astronomisk ur fra ca. 1380 og om dette samlede der sig en masse mennesker. Det viste sig at der var demonstration af uret og vi så og hørte det i funktion, men ærlig talt var det lidt af en skuffelse.

Vi kørte derefter til Malmø, hvor vi fandt en parkeringsplads i centrum. Herfra gik vi op til Store Torv, hvor der var et træf for BMW biler og motorcykler – nye og gamle. Torvet er ret stort med et fint gammelt rådhus og andre flotte bygninger. Videre derfra til Lille Torv, hvor vi fik en øl og lidt mad på en af de mange fortovsrestauranter. Torvet myldrer med folk og det er blevet meget populært at gå der for at spise.

Vi gik så videre til parken ved Malmøhus. Malmøhus er en gammel dansk fæstning/borg med volde og voldgrav. Der ligger også en meget smuk park rundt om Malmøhus. På vejen rundt om voldgraven så vi en gammel veteransporvogn som kørte i pendulfart rundt om parken. Vi valgte at stige på den og køre hele vejen rundt til den anden side af parken. Sjovt nok var sporvognføreren og konduktøren begge danskere og de forklarede at de blot hjalp deres svenske ligesindede (Malmø Stads Spårveje Museumsforening) med driften af sporvognen – ellers holdt de til på Skjoldnæsholm nord for Ringsted, hvor mange af de gamle danske sporvogne stadig kan ses.

Efter en dejlig lørdag aften på campingpladsen valgte vi søndag formiddag at pakke sammen og køre hjem igen.

Vel hjemme fik vi vasket lidt tøj og checket posten. Vi hørte i radioen at man lovede flot vejr mandag, tirsdag og onsdag, så mandag formiddag kørte til Kragenæs Havn og Camping på Lolland.

Det er altid dejligt at være på Kragenæs Camping. Det er så afgjort en af vore favoritpladser og Martine og Carsten har forstået at drive den videre på en god og hyggelig måde. Se mere om Kragenæs Camping under punktet ”CAMPINGTURE” i menuen.

Tirsdag kørte vi til Købelevhaven, som ligger nærmere Nakskov. Det er en meget smuk have som det er en oplevelse at besøge hver gang. Vi besøger altid haven når vi er på de kanter.

Onsdag så vi i en annonce i en folder om Fejø at Skalø Laks solgte laks, både hele og som koteletstykker, der stod ikke noget om åbningstider, så vi gik ud fra at man havde åbent i den alm. Åbningstid.

Vi besluttede derfor at tage færgen over til Fejø, hvor Skalø laks holder til lige ved færgelejet. Men ak, hos Skalø Laks holdt man lukket og der stod ikke noget om åbningstider. Vi forstår ikke meningen med at annoncere, når man derefter holder folk for nar ved at have lukket. Er det en måde at behandle turister på ?

Vi besluttede, for at sejlturen ikke skulle være helt spildt, at kigge nærmere på Fejø Camping som vi måske havde lyst at besøge næste gang. Vi gik vi hen til receptionen, hvor der stod en ældre dame og talte i telefon. Vi ville lige spørge om vi måtte kigge nærmere på pladsen og vi ventede pænt til damen havde talt færdigt, men damen valgte i stedet at ignorere os og forsvandt ud af bagdøren.

Vi blev så enige om alligevel at smutte ind og se om pladsen var noget, så vi senere kunne besøge den. Vi nåede kun lige 5 til 10 meter ind, så dukkede damen igen op og spurgte hvad vi skulle. Vi forklarede vores ærinde - at vi gerne ville se pladsen, så vi evt. senere kunne besøge den, men damen sagde surt at det skulle vi så absolut ikke. Jeg sagde her efter at hun bare skulle glemme alt om at vi havde været der og at vi i hvert ikke havde tænkt os at besøge pladsen med en sådan uvenlig behandling. Damen himlede op om at vi skulle have afleveret vores campingpas inden vi gik ind og jeg svarede så at det var svært når passet lå på en anden campingplads og når hun bare ignorere os da vi forsøgte at kontakte hende i receptionen.

Det er vældigt naivt at tro at campister vil ofre færgebillet for både bil og campingvogn for at besøge en plads man ikke ved hvordan ser ud.

Vi har før besøgt mange andre pladser på samme måde når vi kom forbi og på alle pladser har man været imødekommende og ladet os kigge.

Pladsen ser ud til at være en lukket klub for nogle fastliggere som ikke tåler andre mennesker.

Vi har aldrig før oplevet så uvenlig og ugæstfri behandling på nogen campingplads i DK eller i udlandet, så dette er ment som en advarsel til andre. Jeg har i hvert fald ikke lyst til at besøge en plads, hvor man bliver svinet sådan til af - jeg går ud fra at det var indehaveren selv.

Men pyt – det var da en dejlig tur med færgen Bukken Bruse.

Onsdag aften grillede vi nogle laksestykker på Cramer-grillen ( som vi havde været i Netto i Nakskov at købe !!! ). Ud på aftenen begyndte det at blive mere skyet og inden længe lynede og tordnede det voldsomt i horisonten. Så blev det vores tur – uvejret trak lige hen over os og det var ledsaget af nogle meget kraftige vindstød. Min svoger solsejl trak sig ud af teltskinnen, så det måtte pilles ned. Jeg måtte tøjre vores solsejl med ekstra barduner og pløkker, da vinden stod lige ind i solsejlet.

Torsdag klarede det igen op og vi kunne pakke alt ned rent og tørt. Vi kørte derefter hjem og det var den lille ferie (14 dage), men i slutningen af september tager vi til Ardeche i 14 dage. Det glæder vi os meget til.