Træf på Elverdamscamping, Røsnæs ved Kalundborg

den 7. - 10. maj 2009

Back To Nature havde valgt at afholde sit forårstræf øst på Elverdamscamping i Bededags weekenden og vi havde selvfølgelig tilmeldt os.

Torsdag:

Vi ankom til pladsen midt på eftermiddagen og fik en dejlig velkomst af Lonnie, som er lejrchef. Efter at have afleveret vores campingpas fik vi at vide at vi skulle forsætte op af bakken og bag denne lå en græsareal med lege- og bålplads. En del af medlemmerne var allerede ankommet og som altid var gensynsglæden stor.

Skønt BTN-træf på en dejlig naturplads.

Vi fik hurtig stillet op og hevet solsejlet på vognen. Efterhånden kom der flere vogntog og snart fyldte vi godt på pladsen. Vi gik senere i gang med at opstille det ene af foreningens store partytelte og der manglende ikke hænder og gode ideer. Efter et godt teamwork var teltet rejst.

Hvederne nydes i aftensolen.

Efter spisetid tændte kassereren Finn op på bålpladsen og efter en stund sad vi alle og varmede hveder over trækullene. Vejret var flot, men da solen gik ned trak vi dog ind partyteltet. Det var foreningen der gav hveder og der var så mange at vi alle kunne få varme hveder til morgenmad dagen efter.

Fredag:

Fredag formiddag var vi i Kalundborg og handle. Senere ved 14-tiden mødtes vi alle i Vor Frue kirke - den berømte5-tårnede kirke i Kalundborg, hvor vi med guide skulle på bytur. Vi var alle overraskede over at kirken ser stor ud udefra, men indvendig virker meget lille. Guiden viste sig at have stor viden og en god evne til levende at formidle den videre.

Den smukke altertavle i Vor Frue kirke

Modelbyen af Kalundborg i museets have.

Kalundborg museums gård.

Danmarks ældste middelalderbygning.

Tremmer for et af vinduerne i den gamle byrådssal.

Vi fik historierne om kirken, Esbern Snare, Kalundborgs tilblivelse m.m. Vi gik derefter gennem Kalundborg Museums haver og videre af byens gamle stræder. Vi besøgte bl.a. Danmarks ældste middelalderbygning og en del af den gamle bispegård, som indtil kommunesammenlægningen har virket som byrådssal. Tiden fløj af sted med guiden og kl. 17.00 sluttede rundvisningen. Vejret var lidt ustadigt, men det holdt tørt.

Hjemme på campingpladsen stegte vi en god kalvesteg i ovnen og fik en dejlig vin dertil.

Kl. 20 var der fælles kaffedrikning i teltet og Hans Duggen viste flotte billeder og fortalte om Balkan-turen 2008, hvor vi jo selv deltog, Se under "Campingture".

Som sædvanlig blev der også tid til nogle sange fra BTN-sangbogen og det var som sædvanligt en meget hyggelig aften.

Ud på aftenen begyndte det at regne kraftigt og det forsatte til ud på natten.

Lørdag:

Klokken 10 var der arrangeret vandretur rundt i de smukke områder på Røsnæs med en naturvejleder med afgang fra Røsnæs Naturskole.

Vandretur på Røsnæs

Flot udsigt

Naturvejlederen var meget kompetent og hun fortalte levende om Røsnæs historie, fauna og dyreliv. Vi kom rundt til de smukkeste udsigtspunkter, gik på smalle og stejle stier.

Nikkende kobjælde

Efter vandreturen var vi ude ved fyret på spidsen af Røsnæs, samt nede på stranden hvor der var mange lystfiskere.

Udsigt fra parkeringspladsen ved fyret mod Naturskolen

Hjemme på pladsen fik vi os noget fortjent frokost og senere kom foreningens formand Kaj. Han havde noget ekstra fiskegrej med og det endte med at vi var nogle stykker der kørte ud ved fyret for at fiske hornfisk. Jeg (Tommy) har ikke fisket i mange år, men Kaj lånte mig udstyr og gav mig kyndig vejledning. Det endte da også med at jeg blev bedre og bedre til at kaste med fiskestangen. Bortset fra nogle bundbid var der ingen fisk der bed på hos mig og jeg gav efter en times tid op. Der var dog enkelte der fangede lidt og til sidst var der i alt 5 hornfisk i posen. Ikke helt nok til fællesspisning for alle på træffet.

Kl. 18 var der aftalt fællesspisning i teltet og alle havde travlt med at kokkerere. Dagrunn stegte de få hornfisk og alle, der havde lyst, kunne da få et stykke eller to som smagsprøve. Sangbogen kom igen frem og Erling spillede lystigt dertil på harmonikaen. Hele lørdagen var det sol og næsten skyfrit.

Søndag:

Vi sov lidt længe og vågnede ved lyden af aktivitet ved partyteltet. Da vi havde soigneret os og kom ud havde morgenfriske BTN'er pakket teltet ned og grinede lidt af at jeg først kom ud når arbejdet var gjort. Foreningen gav morgenbrød.

Kl. 10 var der samlet afsked ved BTN-flaget og hen af dagen "sivede" folk stille og roligt hjemad. Vi fik også tjekket ud og forlad pladsen ved to-tiden.

Lidt om campingpladsen:

Elverdamscamping er en rigtig Back To Nature plads. Her er fred, ro, enkelthed og natur hovedingredienser.

Der er god læ på pladsen og de sanitære forhold er enkle, rene og pæne - uden at være overdådige.

Pladsen er lige efter vores smag og det er helt sikkert at vi kommer igen.