Back to Nature træf Vest på Gyvelborg Bondegårdscamping

ved Nørre Snede, Jylland i Kr. Himmelfarts weekenden.

Den 20. - 24. Maj 2009

Back to Nature havde i år valgt Gyvelborg Camping som base for Træf Vest.

Vi kørte hjemmefra om onsdagen og via navigatoren var det ingen at finde campingpladsen, som ligger i et meget flot og naturskønt område.

Vi ankom kl. ca. 14 og blev straks hjerteligt modtaget af Jellemien Blaauw, som sammen med sin mand Willem driver gården og campingpladsen. Familien er oprindeligt fra Holland, men har boet her i mange år og taler perfekt dansk. Vi fik tjekket ind og Jellemien gik selv med rundt og viste os pladsens faciliteter.

Gyvelborg Bondegårdscamping

Vi lagde os lige ved pladsens lille sø med udsigt over det halve af campingpladsen og med en indhegning med søde små Jersey-kalve bag os.

Idyl på Gyvelborg Camping

Ud over eftermiddagen ankom flere og flere af BTN-medlemmerne og det var som altid hyggeligt at ses igen.

Torsdag morgen var Erlings campingvogn blevet dekoreret med balloner af familien Blaauw, da han fyldte år. Senere kom hele familien ned og sang fødselsdagssang for ham. Han fik også en lille gave. En sådan omsorg for sine campinggæster har vi aldrig før set.

Torsdag var der ikke noget officielt program og da vi jo sjældent er på camping i Jylland, benyttede vi lejligheden til at køre en tur i området. Først kørte vi hen til den lille by Vrads. Vi har tidligere kørt fra Bryrup med veterantog til Vrads, men denne gang var målet den flotte hede lige uden for byen.

Heden og hærvejen ved Vrads

Tyttebærene blomstrer på heden

Fra Vrads kørte vi i et fantastisk smukt landskab ind mod Silkeborg og fandt en P-plads lige ved Silkeborg Museum. Siden vi sidst var i Silkeborg var der sket meget nede ved Slusen og Papirfabrikken. Gudenåen er blevet reguleret i et smukt strømfald og der er opført et flot kulturhus og nogle nye boliger. Ved Slusen var der som altid en masse folk og det smukke varme vejr gjorde at folk nød is, kaffe og drikkevarer ved cafeerne. Vi måtte da også have lidt kaffe og kage udenfor cafeen i kulturhuset.

Hjejlen i røg og damp

Efter en lille tur rundt ved Slusen og et kig på den gamle hjuldamper "Hjejlen", som lagde til kaj, kørte en flot tur ud til Slåen Sø og Skyttehusets Camping, der også er en af BTN's samarbejdspladser. Pladsen ligger smukt og fredeligt lige ud til Gudenåen - også en rigtig naturplads.

Parti ved Skyttehusets Camping

Efter hjemkomst til campingpladsen gik vi i gang med at forberede dagens middag. Fruen havde bestemt at vi skulle have dyreryg med Gorgonzola og beviklet med bacon. Den fik lov til at snurre på vores Cramer-grill i en times tid. Vi inviterede et par venner og alle synes vist det var et herligt måltid.

Fredag formiddag gik med afslapning og kl. 13.30 skulle vi mødes med en naturvejleder på en P-plads ved Hærvejen syd for Nørre Snede. Vi fik en meget interessant, lærerig, smuk og for nogle en lang tur ved Tinnet Krat og Rørbæk Sø. Specielt ved Rørbæk Sø var det op og ned af stejle sider.

Parti ved Hærvejen i nærheden af Tinnet Krat

Rørbæk Sø

Tungen lige i munden på nedturen

Da vi kom hjem var det skønt at få hvilet benene og dernæst få en gin og tonic med naboen. Kl. 18 var der fællesspisningen i partyteltet og vi måtte skynde os at få lavet vores aftensmad, som bestod af økologiske bøffer fra gården egen jerseykvæg. Bøfferne var bare himmelske og vi besluttede straks at vi dagen efter skulle købe noget mere til at tage med hjem.

Lørdag formiddag var der arrangeret rundvisning på gården. Willem fortalte levede om den økologiske mælkeproduktion og om de udfordringer der er på sådan en bedrift. Bl.a. fortalte han at tomme øl- og sodavandsdåser, som blev kastet ud i markerne af forbi-kørende biler, var et stort problem. Hvis de ikke blev opdaget kunne de blive hakket sammen med kreaturernes foder og ende i kvægets maver, med store lidelser for dyrene. Så her er endnu et argument for at holde naturen ren og samle alt affald op efter os. Vi kunne alle ved selvsyn se at kvægets velfærd havde første prioritet. Det var bl.a. en oplevelse at se de små sødmælkskalve, som netop var taget fra moderen. De ligner næsten rådyr.

Små Jersey-kalve kan man ikke stå for.

Willem fortæller om den økologiske drift af gården.

Efter rundvisningen var der smagsprøver på de dejlige og velsmagende økologiske mejeriprodukter fra Thise Mejeri.

Senere var der turnering i bondegolf, som er et hollandsk spil hvor golfkøllen er skiftet ud med en stav med en træsko på. Med denne skal en bold spilles i huller placeret rundt på gården. Vi var ikke selv med til dette, da vi valgte at besøge Silkeborg Kunstmuseum, men folk havde gået op i spillet med liv og sjæl.

Lørdag aften var der igen fællesspisning og hygge i teltet.

Søndag pakkede vi stille og roligt sammen, da Jellemien havde sagt at vi kunne være hele dagen.

Alt i alt havde det igen været et pragtfuldt træf og det kan vi takke bestyrelsen og ikke mindst familien Blaauw for.

Lidt om Gyvelborg Bondegårdscamping:

Pladsen har gode, velholdte og rene faciliteter og i et antal der passer til pladsens størrelse. Naturen rundt om gården er fantastisk flot og man kommer dejligt tæt på køer, kalve, kaniner, katte og hunden "Jens". Værtsparret er utroligt hyggelige og gør alt for at at campisterne skal føle sig velkomne.

Der findes også en smuk natursti på gårdens jorder.

Er man til natur, dyr, fred, ro og hyggelige mennesker og omgivelser - er Gyvelborg lige stedet. Vi kommer helt sikkert igen.

Vi takker Jellemien og Willem for et behageligt ophold og vil hermed anbefale andre et besøg på Gyvelborg Bondegårdscamping.